VW ID.7 GTX Tourer bra elbil

Volkswagen ID.7 GTX Tourer har den hittills starkaste motorn och är den bäst utrustade elbilen i VW:s utbud. Den visar att bolaget kan leverera en bil, som börjar matcha amerikanska Tesla och kinesiska toppmodeller. Den ger rimligt mycket bil för pengarna, men saknar en del.

Det jag saknar är bland annat rejäl dragvikt (sätter gränsen vid minst 1 500 kilogram), bagageutrymme under huven, ström från bilen (batteribank, V2L) och campingläge.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer är en kombi, även kallad herrgårdsvagn eller stationsvagn. Den uppfyller kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med rimligt hög dragvikt (1 200/1 400 kilogram); markfrigången på 149 millimeter är i minsta laget för en suv.

Volkswagen hoppas att VW ID.7 GTX Tourer ska bli bolaget nya storsäljare, en elversion av Passat. Den har onekligen förutsättningar att bli en populär bil i Sverige.

VW ID.7 GTX Tourer delar helelektriska plattformen VW MEB med syskonet Audi, Cupra och Škoda. Tillverkningen sker i tyska Emden.

VW ID.7 GTX finns i fyra versioner: fyrhjulsdrivna ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer samt bakhjulsdrivna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S. Den här artikeln handlar om VW ID.7 GTX Tourer GTX. Till detta kommer olika utrustningspaket, där den testade bilen har välutrustade paketet ”Edition”, som alla fyra ID.7-modeller har till en början.

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar – förutom transportbilarna som har separat sammanställning – på Jörgensval.se: VW ID.5 GTX halvbra bil (6 september 2024), VW ID.7 GTX Tourer ikapp? (27 augusti 2024), VW ID.4 Pro ganska bra val (27 juni 2024), VW ID.7 bäst i tysk testVW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens Nyheter har testat VW ID.7 GTX Tourer Edition, och gör – som jag tolkar det – tummen upp för bilen. Den får 19 av 25 poäng, varav högsta betyg (fem poäng) i kategorin säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö och komfort samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och ekonomi. Dagens industri har också testat bilen och gett samma poängtal.

Dagens Nyheter summerar i rubriken, ”Elkombin som Volkswagen hoppas ska bli en storsäljare”, och i artikeln, ”ett ovanligt bra elbilsköp”.

Här är fakta om VW ID.7 GTX Tourer Edition:
√ Bilen är en kombi, stor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 350 hästkrafter, hk, med 109 hk fram och 286 hk bak
√ Vridmoment på 560 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 200 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 26 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge. 
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G, via likström (DC).
√ Batteri (litiumjon) på 91 kilowattimmar, kWh, brutto och 86 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 57,6 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,5 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 387 kilogram.
√ Maxlast 413 kilogram.
√ Bagageutrymme 545 eller 605 liter beroende på inställning av baksätets ryggstöd.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 714 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 400 kg med dispens från Transportstyrelsen.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 496 x 186/214 (med/utan backspeglar) x 155 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för VW ID.7 GTX Tourer Edition är från 699 900 kronor. Det mesta ingår i priset.

Dagens Nyheter nämner fem konkurrenter med kombimodeller, utan att gå in på detaljer: BMW i5 Touring, MG5, Nio ET5 Touring och Stellantiskoncernens Opel Astra Sports Tourer Electric och Peugeot e-308.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 GTX Tourer Edition, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ kombi
+ prisvärd fyrhjulsdrift
+ kraftfull, snabb
+ bekväm
+ tyst
+ mjuk fjädring
+ sköna framstolar
+ utrymme under bagagegolvet och på sidorna
+ lång räckvidd
+ vindrutevisning
+ bra chassi

På minussidan:
– ”inte särskilt spännande”
– litet bagageutrymme
– chat GPT bara på engelska
– liten instrumentpanel framför ratten

VW ID.7 GTX Tourer GTX Edition får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 14 september 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 15 september 2024