Hur står sig Volkswagen ID.4 Pro i konkurrensen? Ganska bra. Svenska Dagbladet har testat bilen och ger den högt betyg.
Volkswagens var sen i starten i elbilsracet. Men nu börjar VW komma igen med många bilar i ID-serien. En av dem är uppdaterade versioner av ID.4.
VW ID.4 Pro har mycket av det som Volkswagens elbilar tidigare saknat som effektiv drivlina, relativt stark motor, rimligt lång räckvidd, rymlig kupé, bra långfärdsbil, stort bagageutrymme, tekniskt välutrustad och byggd på renodlad elbilsplattform (MEB). Men den har inte rimlig dragvikt och finns bara med fyrhjulsdrift i sin ”värstingversion” (GTX), så någon suv är VW ID.4 Pro inte, även om VW kallar den suv.
VW ID.4 finns i tre varianter, ID.4 på 170 hästkrafter, hk, ID.4 Pro på 286 hk och ID.4 GTX på 340 hk (bilden), med varierande batteristorlek och räckvidd. Denna artikel handlar om mellanvarianten på 286 hk, som har samma batteri som ID.4 GTX.
Svenska Dagbladet har testat Volkswagen ID.4 Pro i en envig med bensinbilen VW Tiguan, två ”ypperliga familjebilar”, enligt Svenska Dagbladet. Elbilen ID.4 avgår med seger. Svenska Dagbladet ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”. Bilen får fem av sex poäng, där fem står för ”lysande”. I detta test delar Svenska Dagbladet inte ut några kategoribetyg.
Svenska Dagbladet ser i VW ID.4 Pro en bil, som ger mer bil för pengarna än VW Tiguan, ”är den bättre bilen”.
Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som har separat sammanställning, på Jörgensval.se: VW ID.7 bäst i tysk test, VW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Här är fakta om Volkswagen ID.4 Pro:
√ Bilen är en suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Högsta säkerhetsbetyg i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 135 kW, 400-voltssystem.
√ Laddning 10–80 procent på 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Förberedd för dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litium-jon) på 82 kilowattimmar, kWh, brutto, och 77 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1‚73 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 51,1 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t, 6,7 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 282 kilogram.
√ Bagageutrymme 543 liter, med nedfällda baksäten 1 575 liter.
√ Lastutrymme under durken/golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 000 kg.
√ Taklast på 75 kg.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för ID.4 Pro: från 558 500 kronor. Det finns många tillval som ökar priset.
Svenska Dagbladet nämner ingen specifik elbilskonkurrent till Volkswagen ID.4 Pro.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID.4 Pro, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra invändigt utrymme
+ bra baksäte för tre och långa personer
+ låg förbrukning
+ bra räckvidd relativt batteristorlek
+ bra körupplevelse
+ bra fungerande skärmsystem
+ rejäl genomlastningslucka
+ lätt att sätta fast barnstol
+ bra stolar
+ skön förarplats
+ kraftfull motor
+ jämn på vägen
+ fint avvägt chassi
+ tyst
+ nedfällbart armstöd fram
+ trådlöst Apple carplay
+ bra röstassistent
+ rimligt snabb snabbladdning
+ batteriförvärmning
+ stöd för dubbelriktad laddning
+ led-matrix-strålkastare
På minussidan
– pris
– ”Spotify-appen är usel”
– inget tredelat baksäte
– dålig tryckkänslig list under skärmen
– dåliga tryckkänsliga knappar på ratten
– inget lastutrymme under huven (frunk)
VW ID.4 Pro får 5 av 6 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 22 juni 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 27 juni 2024