Nio är odiskutabelt ett intressant kinesiskt elbilsföretag med många nya grepp, inklusive hyr- och batteribyten som komplicerar affärsmodellen. Nio siktar in sig på Tesla och europeiska premiummärken. Senaste tillskottet är suven Nio EL6.
Nio skiljer sig på flera punkter från andra biltillverkare: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på under fem minuter på särskilda batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batteri (batterier finns på 75 kilowattimmar, kWh, 100 kWh och snart 150 kWh som hade världspremiär 17 december 2023), supersnabb laddning på 500 kilowatt, snabb produktutveckling samt en miljö med Niohus (visningsrum, kafé, barnpassning, bilhantering med mera) och varor som lockar till mer än bilköp.
Nio växer snabbt och har i dag fem modeller i Sverige, alla lanserade inom loppet av cirka ett år: kombin Nio ET5, sedanerna Nio ET5 och Nio ET7 samt suvarna Nio EL6 och Nio EL7. Inom kort kommer Nio dessutom med två billigare undermärken, Alps och Firefly. Alla Nios bilar är byggda på ren elbilsplattform.
I Sverige har Nio batteribytesstationer på sex platser: Varberg, Mantorp, Kungälv, Mariestad, Enköping och Stockholm. Globalt har Nio över 2 200 batteribytesstationer, varav de allra flesta i Kina. Det går också att supersnabbladda på dessa stationer. Kostnaden för batteribyten i Sverige har tidigare varit okänd, men nu säger Nio att ett byte kostar 100 kronor (just nu ingår två gratisbyten per månad som man kan skjuta upp till nästkommande månader), plus 4,30 kronor per kilowattimme, där man alltså bara betalar för den mängden energi man byter till.
Svenska Dagbladet har testat suven Nio EL6 och ger den 29 av 36 poäng. Vi tolkar betygen som ett ”bäst-i-test”, om det inte var för den osäkra affärsmodellen med hyrbatteri. Nio EL6 får högsta betyg (sex poäng) i kategorin säkerhet, näst högsta betyg (fem poäng) i motor/växellåda, miljö, köregenskaper och helhet samt lågt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi. SvD summerar i rubriken, ”Egensinnig affärsmodell bromsar en stilsäker Nio”, och ingressen, ”märkets vettigaste modell i perfekt suvstorlek”.
Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET5 Touring bra men dyr (28 oktober 2023), Nio ET7 utmanar Tesla S (12 augusti 2023), Nio ET5 bra med dyr (1 juli 2023), Nio ET5 bra men dyr elbil (20 maj 2023), Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).
Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada noll år, rostskydd tio år, lack fem år eller 15 000 mil, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset är 639 000 kronor plus kostnaden för hyrbatteri alternativt köp av batteri för 240 000 kronor (130 000 kronor för 75 kWh-batteri). Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Svenska Dagbladet nämner två specifika konkurrenter till Nio EL6: Audi Q8 e-tron Proline, ”Pris: cirka 860 000 kronor. Har fått ansiktslyft nyligen”; BMW iX xDrive50, ”Pris: 1,1 miljoner kronor. Futuristisk och luftig så det förslår. En njutning bakom ratten.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Nio EL6 med 100 kW-batteri, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ motorstark
+ snabb acceleration
+ bra energiåtervinning
+ bra inställningsmöjligheter
+ ”marknadens snyggaste växelspak”
+ ”mer bil för pengarna än i tyska premiumkonkurrenter”
+ fem års nybilsgaranti
+ möjlighet byta batteristorlek om man har batteriprenumeration
+ lätt styrning
+ trygg och stabil väghållning
+ ombonad miljö
+ hög kvalitetskänsla
+ hög utrustningsnivå
+ mycket hög säkerhet med bland annat ljusradar (lidar)
+ stilsäker
+ påkostad, lyxigt, med insidan som påminner mer om ett arkitektritat hem än en bil
+ bekväm
+ batteribyten är ett plus, den komplicerade affärsmodellen ett minus
+ batteribyten gör att man slipper tänka på batteriets åldrande
+ anpassad till svenskt klimat med bland annat uppvärmda vindrutetorkare
+ pedagogiska och välfungerande infotainmentsystem
+ stolsmassage och ventilerade säten på fyra platser
+ head-up-display
+ bra röststyrning
+ tredelat baksäte
På minussidan:
– dyr
– komplicerad affärsmodell, går inte att byta batteri om man köper bilen
– om man köper bilen med batteri får man ingen möjlighet att få senaste batteriteknologin
– osäkert andrahandsvärde
– inte samma fjädringskomfort som tyska konkurrenterna
– ”inga starka emotionella band mellan förare och bil”
– ”bilens kalibreringar gör att man ändå inte känner kontakt med underlaget fullt ut”
Nio EL6 med 100 kW-batteri får 29 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 30 december 2023 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Nio EL6 har allt men osäker affär!
Jörgen Bengtson
Foto: Nio