Lyxbilstillverkaren Lotus är ny på elbilsbanan. Lotus Eletre gjorde svensk entré på elfordonsmässan Ecarexpo i Solna 2 februari 2024 – och samma dag hade Dagens industri en test av bilen.
Lotus är inte känd för att bygga suvar. Men precis som alla andra märken, har den brittiska biltillverkaren hakat på den trenden. Lotus är mer eller mindre synonymt med låga och lätta sportbilar. Nu kommer bolaget med en hög suv, som väger över 2,5 ton. Senare kommer ytterligare elbilar: en mindre och billigare suv samt en mer renodlad sportbil.
Lotus har sedan 2017 Geely som ägare.
Lotus Eletre har en renodlad elbilsplattform, EPA. Det är alltså inte samma SEA2, som är gemensam för Geelykoncernens bilar Volvo, Zeekr och Smart.
Lotus kallar Lotus Eletre för suv, vilket den också är i kraft av fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, stort bagageutrymme och möjlighet till dragkrok med hög dragvik.
Lotus Eletre finns i tre versioner: Lotus Eletre, Lotus Eletre S med 603 hästkrafter och acceleration 0–100 kilometer per timme på 4,5 sekunder samt Lotus Eletre R med 900 hästkrafter och acceleration på 2,95 sekunder, vilket gör den till världens snabbaste tvåmotoriga suv. Den här artikeln handlar om Lotus Eletre S.
Jag har inte skrivit någon artikel om Lotus elbilar på Jörgensval.se.
Dagens industri har testat Lotus Eletre och ger den 17 av 25 poäng. Vi tolkar betyget – undantaget poäng för ekonomi – som godkänt, ett försiktigt ”tummen upp”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt lägsta betyg i (en poäng) i ekonomi.
Di summerar intrycken i orden: ”storlastare med maxad effekt”.
Här är fakta om Lotus Eletre S.
√ Bilen är en suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 603 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 710 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser. Finns även med fyra sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 355 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på 20 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kWh. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 111,9 kilowattimmar, kWh, brutto och 109 kWh netto med 800 voltssystem.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 2,2 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 60 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,5 sekunder.
√ Toppfarten är 250 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 645 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 688 liter, med nedfällda baksäten 1 532 liter. Bilen har ett minimalt utrymme under durken och ett relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 46 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 2 250 kilogram. Den kan ta taklast på 90 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay och Android auto men har stöd för dessa; funktionerna kan komma i uppdateringar.
√ Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Lotus Eletre är från 1 192 200 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält. Den testade versionen kostar 1,7 miljoner kronor.
Di nämner två uttryckliga elbilskonkurrenter till Lotus Eletre – Mercedes EQS SUV, ”Lyx, tystnad och underbar komfort” och Tesla Model Y Plaid, ”Världens snabbaste familjebil” – plus en fossilbil, Lamborghini Urus, ”Eldrift? Knappast. Italiensk supersuv med 4-liters V8”. Dessutom nämner Di ytterligare två konkurrenter: Tesla Model X Plaid och Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lotus Eletre S, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”hiskelig elmotoreffekt”
+ avancerad luftfjädring
+ mycket snabb acceleration
+ stabilt chassi
+ bra väghållning, även i kurvor, vid halt väglag och kraftigt gaspådrag
+ imponerande aerodynamik med flera detaljer som minskar luftmotståndet
+ mycket snabb snabbladdning, 355 kilowatt
+ rymlig kupé
+ stor skärm
+ ljusradar (lidar)
+ klarar autonom körning, som dock inte är tillåten i Sverige
+ mycket välisolerad
+ högt men inte hutlöst högt grundpris
+ digitala ytterbackspeglar (tillval)
På minussidan:
– tung, inte en Lotus
– detaljerna som minskar luftmotståndet samlar smuts
– hög förbrukning
– operativsystem med små barnsjukdomar
– dålig filhållningsassistent
– stötig på på knagglig väg
– dyr med tillval
– oklart andrahandsvärde
Lotus Eletre S får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 2 februari 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 februari 2024