”Stabil comeback för elbilspionjären”, är Dagens industris rubrik på recensionen av Nissans nya elbil, Nissan Ariya AWD.
Nissan var pionjären bland elbilar med sin Nissan Leaf, som blev Årets bil redan 2011. Men sedan hamnade den japanska biltillverkaren på efterkälken. Nu kommer Nissan tillbaka med en suv med dragning åt kupé.
Nissan har samma elbilsplattform som Renault, CMF-EV. Nissan kommer även att tillverka en sportigare version av Ariya på 392 hästkrafter, som inte kommer till Sverige, åtminstone inte än.
Inom några år räknar Nissa med att presentera elbilar med ny typ av batteri (fastfasbatterier), som laddar snabbare, får lägre vikt och blir billigare.
Di nämner tre huvudkonkurrenter till Nissan Ariya AWD: Škoda Enyaq Coupé IV, Toyota BX4X och Ford Mustang Mach-E.
Nissan Ariya AWD kan ha dragkrok på 1 500 kilogram och taklast på 75 kilogram, dock inget som Di nämner.
Bilen finns med olika stora batterier och motorer, 238 eller 275 hästkrafter.
Bagageutrymme är på 415 liter, inget besked om utrymme med nedfällda baksäten.
Priset för Nissan Ariya är från cirka 500 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya AWD med batteri på 87 kWh och 275 hästkrafter, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ räckvidd: cirka 50 mil WLTP
+ stora innerutrymmen
+ bra antisladdsystem
+ minimal krängning i kurvor
+ två stora, liggande skärmar
+ snabb: 0–100 kilometer per timme på 5,9 sekunder
+ hög toppfart: 200 kilometer per timme
+ enpedalskörning
+ destinationsladdning (växelström) på 22 kW
På minussidan:
– snabbladdning 130 kW
– styrning
– få fysiska knappar, tar tid att vänja sig vid tryckning på panel
Nissan Ariya AWD får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 8 april 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 8 april 2022