BYD Han håller inte måttet

Kineserna är duktiga på elbilar. I Kina har även elbilens moder, Tesla, blivit omsprungen av kinesiska elbilar. Hur står sig då de dyrare kinesiska bilarna i den europeiska konkurrensen?

Sådär. Senaste exemplet på en kinesisk elbil med stora ambitioner är sedanen BYD Han. BYD är inte vilken kinesisk elbilstillverkare som helst. BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar. BYD har en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik och ”egen” batteriteknik litium-järn-fosfat (LFC), som klarar kyla bättre än den vanliga batteritekniken nickel-mangan-kobolt (NMC), har längre livslängd och inte innehåller ”konfliktämnena” kobolt och nickel. Men biltillverkaren bygger sin BYD Han på en kombinationsplattform, som i sig ger begränsningar.

Tre BYD-bilar är aktuella på den svenska marknaden: BYD Addo 3, som främst utmanar Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Kia Niro EV och Volvo C40 Recharge; sedanen BYD Han, som siktar in sig på Tesla Model S och 3 samt Polestar 2; suven BYD Tang med sju säten, som utmanar dels kinesiska kollegor, dels kommande koreanska Kia EV9 och svenska Volvo EX90. Inom kort kommer Tesla Model 3-utmanaren BYD Seal och sedan småbilen BYD Dolphin.

Jag har skrivit två artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).

Svenska Dagbladet har testat BYD Han och är inte imponerad. Rubriken på artikeln är ”Höga ambitioner – men det räcker inte”. Betyget är också lågt, framför allt köregenskaper och ekonomi, där bilen får två av sex möjliga poäng. Ingressen är än mer avslöjande: ”Den vill vara lika flådig som konkurrenterna men är inte värd sitt pris.” SvD tycker att den medelstora suven BYD Atto 3 är ett bättre val.

Här är lite fakta om BYD Han:

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 517 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 120 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 7,4 kW.

Batteriets storlek är 83 kilowattimmar netto och 85,4 kWh brutto. Räckvidden är 52,1 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,85 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 410. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

BYD Han har ingen möjlighet till dragkrok.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för BYD Han är från 830 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns några få tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar BYD Han med? SvD nämner två bilar: Mercedes EQE 350+ och Nio ET7 Standard range.

I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Han, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lyxig interiör
+ välutrustad
+ sätesvärme fram och bak
+ bra pekskärmar fram och bak
+ snabb acceleration
+ tyst
+ komfortabel fjädring
+ skidlucka i bagageutrymme
+ egen produktion av LFC-batterier

På minussidan:
– dyr
– ”förarmiljön är av det gamla förbränningsbilssnittet”
– obekvämt för långa personer i förarstolen
– dålig känsla i styrning och bilens uppträdande
– ingen fyrhjulsstyrning
– ingen luftfjädring
– obekväma framsäten
– efterkonverterad från laddhybrid
– utan sista lilla kryddan och finessen
– infotainmentsystem segt och inkonsekvent
– ”uppvärmningen är totalt opålitlig”
– telefon via blåtand kopplar ner då och då
– startar bilen på radions FM-band
– liten öppning till bagageutrymme
– aggressivt och jobbigt varningsljud när man kör över filmarkering
– dyr service
– dyr försäkring
– osäkert andrahandsvärde

BYD Han får 22 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 1 april 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BYD

Artikeln publicerad 1 april 2023