Utan Tesla hade vi inte haft dagens elbilsrevolution. Men hur står sig Teslas första massproducerade bil i sin uppdaterade version, Tesla Model S Plaid? Mycket bra, visar testet som Dagens industri genomfört.

Tesla startade elbilsrevolutionen med en extrem sportbil, Tesla Roadster 2008. Sedan följde halvkombin Tesla Model S 2012 och suven Tesla Model X 2015. Därefter tog det flera år innan den nya plattformens Tesla Model 3 och något senare Tesla Model Y gjorde entré.

Nya Tesla Model S Plaid får genomgående högt betyg och placerar sig därmed i kategorin bäst-i-test. Dagens industri ger det 22 av 25 poäng. Tror inte att någon elbil fått högre poäng.

Jag har haft många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Dagens industris test av Tesla Model S Plaid är fylld av superlativer: ”Interiören, styrningen och stötdämpningen är förbättrad och prestandan kan ingen av konkurrenterna matcha” och ”Med Model S Plaid har Tesla alltså infriat alla högt ställda förväntningar”.

Priset för Tesla Model S Plaid är från 1 549 990 kronor. Tillvalspaketen är få; det allra mesta ingår.

Vilka bilar konkurrerar Tesla Model S Plaid med? Di nämner tre bilar: BMW I7, Mercedes EQS och Porsche Taycan.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model S Plaid, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket hög motorstyrka
+ chockerande snabb acceleration
+ mycket bra interiör
+ mycket bra styrning
+ mycket bra stötdämpning
+ mycket bra köregenskaper
+ mycket hög bilkänsla
+ galet hög toppfart
+ låg ljudnivå
+ hög utrustningsnivå i grundversion
+ mängder av uppkopplade tjänster
+ välbalanserad styrning
+ ratten av modell ”yoke” fungerar
+ väl fungerande olika körlägen
+ digital instrumentering framför föraren, dock inte ”head-up-display”
+ bra med plats i baksätet, inklusive egen skärm
+ vinkelbar skärm i framsätena
+ mer tio år gammal modell står sig bra
+ har resurskrävande spel
+ futuristisk lockelse
+ lång räckvidd
+ snabb supersnabbladdning
+ eget laddnätverk

På minussidan:
– ingen ”head-up-display”
– dålig utveckling för Teslaaktien

Tesla Model S Plaid får 22 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 20 januari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Läs hela artikeln på Tesla S Plaid nära fulländning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *