Volkswagen uppgraderar nu sin elbilsminsting, ID.3, med blandat resultat. Medierna tar emot uppgraderingen olika. Tidningen Land och Svenska Dagbladet ser den som ett lyft, andra gör fortsatt tummen ner.
Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna, på Jörgensval.se: Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Tidningen Land har testat uppdaterade Volkswagen ID.3 och summerar intrycket i rubriken: ”Volkswagens el-minsting har fått ett lyft”. Den får full pott i fyra av sex kategorier, fem poäng för motor, köregenskaper, säkerhet och helhet, men bara tre poäng i ekonomi. SvD gör nära nog bilen till ”bäst-i-test”, men priset drar ner helhetsintrycket.
Dagens PS Högsta växel ger bilen i sin test, som jag skrev om i Uppgraderad VW ID.3 besvikelse, bara 3 av 5 poäng, motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens Nyheters test, som jag skrev om i VW ID.3 inte tillräckligt bra, ger den 18 av 25 poäng. Svenska Dagbladet ger högsta betyg, som jag skrev om i Nya VW ID.3 bättre, ger den motsvarande 20 av 25 poäng. Tidningen Land ger allra högst betyg, motsvarande 22,5 av 25 poäng.
ID.3 finns i två versioner, Pro Performance med fem säten och Pro S med fyra säten.
Här är fakta om sedanen Volkswagen ID.3:
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 204 hästkrafter (hk) och vridmoment på 310 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.
√ Snabbladdningen är på 120 kilowatt (Pro Performance) respektive 170 kilowatt (Pro S). Växelströmsladdningen är på 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har dubbelriktad laddning, V2G (Pro Performance).
√ Batteriets storlek är är 58 kilowattimmar (kWh) netto och XX brutto (Pro Performance) respektive 77 kilowattimmar netto och XX brutto (Pro S).
√ Förbrukningen är 1,53 kWh per mil WLTP (Pro Performance).
√ Räckvidden är 42,6 mil (Pro Performance) respektive 55,6 mil (Pro S).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder (Pro Performance).
√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Vikten är 1 836 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok eller taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för bakhjulsdrivna Volkswagen ID.3 är från 480 000 kronor (Pro Performance) respektive 540 000 kronor (Pro S). Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.3 Pro Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
Tidningen Land nämner uttryckliga två konkurrenter till Volkswagen ID.3 Pro Performance – BYD Dolphin för 340 000 kronor med 43 mils räckvidd och 204 hästkrafter samt Volvo EX30 för 430 000 kronor med räckvidd 48 mil och 272 hästkrafter – men nämner också MG4 och kommande VW ID.2.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID.3 Pro Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ snabb acceleration
+ pigg bil
+ klimatneutral fabrik med miljökompensation för batterierna
+ ”solid körkänsla”
+ väl avvägd styrning
+ utmärkt stadsbil med liten vändradie
+ kursstabil även i motorvägsfart
+ körglädje premieras tack vare bakhjulsdrift
+ hög säkerhet med bland annat filhållning, automatiskt filbyte på motorväg och autobroms
+ rymlig småbil
+ ”hyfsad räckvidd”
+ specialbyggd cykelhållare finns som tillval
+ bekvämt baksäte
+ uppgraderad interiör
+ plug-and-charge för snabbladdning men enbart på Ionity
På minussidan:
– dyr
– vägljud i högre hastigheter men inte störande
– ingen möjlighet till dragkrok
– ingen möjlighet till taklast
– trångt bagageutrymme
– trots uppgraderad interiör inte samma klass som Golf
– sämre grafik och skärm än BMW, Mercedes eller Tesla
Volkswagen ID.3 Pro Performance får 27 av 30 poäng i testet.
Testet publicerades i Tidningen Land nummer 34 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 30 augusti 2023