Kia EV9 GT Line har fått sin andra svenska test i dagspress. Dagens industri (DI) har testat Kia EV9 och ger den högt – men inte högsta – betyg. Den får marginellt högre betyg än i Svenska Dagbladet i förra veckan.
En intressant kommentar i DI är att europeiska intressenter bör se upp för sydkoreanska biltillverkare (Kia och syskonföretaget Hyundai), och inte bara kinesiska, ”för att den väletablerade sydkoreanska bilindustrin är så bra”. Jag instämmer i detta; den sydkoreanska bilindustri är som den japanska en gång var, när den började ta Europa, Nordamerika och världen med storm.
Kia EV9 finns i tre versioner: basversionen, mellannivån Advance/Plus och toppversionen GT Line; enbart GT Line finns än så länge i Sverige. Bas- och mellanversionerna är utlovade under första kvartalet 2024.
Dagens industri har testat Kia EV9 GT Line. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”, trots att testet knappast kan hitta något negativt med bilen. Bilen får 20 av 25 poäng, utan högsta betyg (fem) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra) i alla av fem kategorier: köregenskaper, komfort, ekonomi, säkerhet och bilkänsla. Di summerar helhetsintrycket, där den konstaterar att med hänsyn till pris, plats för sju, utrustning, rimlig räckvidd och väldigt snabb laddning ”kan ingen konkurrent matcha i dagsläget”.
Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia EV9 bra, men… (25 november 2023), Kia Niro EV bra men för dyr (21 november 2023), Kia EV9 imponerar (15 november 2023), Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 november 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).
Här är fakta om Kia EV9 GT Line.
√ Bilen är en stor suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 384 hästkrafter (hk), varav 192 hk fram och 192 hk bak, samt vridmoment på 700 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har tre sätesrader med totalt sex eller sju sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, sannolikt med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng), när testet kommer, som Kia EV6 fick.
√ Snabbladdningen är 210/240 kW, båda uppgifterna förekommer; ska ladda 10–80 procent på cirka 25 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 99,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 95 kWh netto.
√ Förbrukningen är 2,28 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 50,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.
√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 650/2 664/2 674 kilogram beroende på konfiguration.
√ Bagageutrymmet är 333 liter (sex säten 312 liter), med två nedfällda baksätesrader 2 318 liter. Bilen har ett minimalt utrymme under durken och ett medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 52 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 2 500 kilogram dragvikt, och taklast på 100 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV9 GT Line med sju säten är 869 900 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få. Billigare alternativ med lägre utrustningsnivåer ska komma första kvartalet 2024.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Kia EV9: Mercedes EQE SUV, ”Lyxigare, men inte lika praktisk”; Tesla Model X, ”Snabb med kul design och knasiga bakdörrar”; Volvo EX90, ”Kan Volvo svara? Vi väntar på kommande elsuven”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV9 GT Line med sju säten, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig, ”ett pris ingen kan matcha i dagsläget”
+ rymlig, passar för storfamiljer eller som rullande kontor
+ ”bekväm mjukis”
+ sitter högt, bra runtomsikt
+ kraftfull motor och snabb acceleration
+ effektiv drivlina på ”väldigt bra plattform for elbilar”
+ premiumsegment
+ tre rader med plats för sju eller sex personer
+ rimligt bra komfort även i tredje sätesraden
+ ”relaxstolar” fram ”är riktigt bra” med goda inställningsmöjligheter och bra stöd
+ bra räckvidd
+ mycket snabb laddning, från 10–80 procent på under 25 minuter
+ ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ ström till nätet, dubbelriktad laddning, V2G
+ är stor men känns inte ”så krånglig att baxa runt på stadsgator”
+ platta golv ger generösa innerutrymmen
+ bra bagageutrymme, även med tredje sätesraden uppfälld (333 liter), ännu bättre med den nedfälld (828 liter)
+ bagageutrymme under huven (”frunk”)
+ väl avvägt mellan fysiska knappar och reglage
+ mjuk och bekväm dämpning, ”tar sig an dåligt underlag på ett bra sätt”
+ tyst, väl isolerad
+ fyrhjulsdrift
+ mycket omfattande standardutrustning
+ mer prisvärd än Tesla Model X samt BMW:s och Mercedes suvar
+ sexsitsiga versionen har två bekväma fåtöljer på mellanraden
På minussidan:
– något sämre kurvtagning än en lättare bil
– ingen ljusradar (lidar)
– något dåligt luftmotstånd
Kia EV9 GT Line får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 1 december 2023 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 1 december 2023