Tesla fortsätter att bryta mot den nordiska samhällsmodellen med kollektivavtal, men har däremot inga problem med sina nya bilar. Den uppdaterade versionen av Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift (AWD) är ett säkert val, även i jämförelse med uppstickaren BYD Seal AWD, en direkt utmanare till Tesla 3.
BYD gick sista kvartalet 2023 om Tesla som världens största elbilstillverkare. Tesla har genomfört ett ansiktslyft (facelift) på Tesla Model 3, efter sex år på marknaden. Nya Tesla Model 3 påminner om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre och betydligt billigare version.
Nya Tesla Model 3 finns i två versioner: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) och standardräckvidd samt Tesla Modell 3 med fyrhjulsdrift (AWD) och extra lång räckvidd (long range, LR). Tesla Model 3 Performance finns ännu inte i uppdaterad version men beräknas komma under första halvåret 2024. Den här artikeln handlar om Tesla Model 3 AWD.
De tre stockholmska morgontidningarna har alla testat nya Tesla Model 3, Dagens Nyheter med dagens test till och med två gånger, nu senast i svensk vinterkyla. Den här gången testar tidningen Tesla 3 i en envig med BYD Seal AWD Excellence. Tidningen ger Tesla 19 av 25 poäng och omdömet, som vi ser det, ”bäst-i-test”, medan BYD Seal AWD Excellence får 15 poäng. I Dagens Nyheters andra test får Tesla Model 3 samma betyg som i det första: inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och ekonomi samt medelbetyg (tre poäng) i komfort.
Dagens Nyheter summerar: ”formidabelt bra bil”.
Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Tesla Model 3 AWD, som den också testar bilen emot, BYD Seal AWD Excellence. Den vinner Tesla 3 överlägset.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Tesla X inte längre bästa val (16 februari 2024), Nya Tesla Model 3 en fullträff (30 december 2023), Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model 3 AWD.
√ Bilen är en sedan.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 418 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 510 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250, kW, i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på 27 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Teslas motsvarighet till Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 78,1 kilowattimmar, kWh, brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 62,9 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,4 sekunder.
√ Toppfarten är 201 kilometer per timme (lägre än äldre Tesla Model 3).
√ Tjänstevikten är 1 915 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 425 liter, med nedfällda baksäten 1 234 liter. Bilen har relativt stort utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 85 liter. Totalt ger detta ett bagageutrymme med uppfällda baksäten på 594 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 kilogram. Den kan ta taklast på 68 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har inte instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay eller Andoid auto.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Priset för nya Tesla Model 3 AWD är 609 170 kronor och för Tesla Model 3 RWD 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya Tesla Model 3 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra laddegenskaper, hittar laddare enkelt och laddar snabbt
+ bränslesnål
+ mycket bra räckvidd
+ mycket snabb acceleration
+ rappt beteende
+ lättjobbad pekskärm
+ bekvämare än gamla Tesla Model 3
+ tystare än gamla Tesla Model 3
+ bättre byggd än gamla Tesla Model 3
+ bra fjädring, mjuk och fin gång, hanterar ojämnheter i vägen bra
+ ventilerade stolar fram
+ stolsvärme på alla platser
+ pekskärm även för baksätespassagerare
+ värd merpriset jämfört med tvåhjulsdrivna med mindre batteri
På minussidan:
– trångt baksäte
– inga rattspakar, inte ens för körriktningsvisare
– barskrapad förarmiljö
– små framstolar
Nya Tesla Model 3 AWD får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 23 mars 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 23 mars 2024
Uppdaterad 25 mars 2024