Škoda Elroq kan se ut som den mest prisvärda elbilen från VW-koncernen. Men den blir dyr i sin största modell med tillval, som kunderna gärna vill ha. Det får Dagens Nyheter att dra ner betyget rejält.
Tjeckiska Škoda Elroq delar helelektriska plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) med syskonet Audi, Cupra/Seat och Volkswagen (VW). Men med Elroq utmanar den koncernsyskonen, som inte har någon motsvarande modell, som Škoda kallar kompakt elsuv.
Škoda har gått från lågprissegmentet inom VW-familjen till högprissegment eller premiumstatus, först med Škoda Enyaq, nu med den mindre Škoda Elroq.
Škoda Elroq finns i tre modellversioner: Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). Till dessa kommer olika utrustningspaket. Den här artikeln handlar om Škoda Elroq 85 med paketet Sportline. Dagens Nyheter har testat ”värstingmodellen” och tycker inte att den är värd pengarna.
Škoda Elroq håller fast vid Škodas profil på praktiska lösningar. Bilen paraplyer i dörrarna, inbyggd isskrapa, nätväska för laddkablar i bagageutrymmet, hängmatta i bagageutrymmet för lösa saker, mobiltelefonfickor och flera smarta förvaringsfack.
Vi har haft tio artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Škoda Elroq ganska bra (10 januari 2025).
Dagens Nyheter har testat Škoda Elroq 85 Sportline och slår ner på det höga priset. Tidningen ger inte godkänt betyg. DN ger totalbetyg på 16 av 25 poäng, med fem delbetyg: näst högsta betyg (4 av 5) i köregenskaper och miljö, mittenbetyg (3 av 5) i säkerhet och komfort samt lågt betyg (2 av 5) i ekonomi.
Dagens Nyheter summerar i rubriken, “Skodas lilla elbil – fiffig men dyr”.
Dagens industri har tidigare testat Škoda Elroq 60, som vi skrev om i artikeln Skoda Elroq ganska bra (250110), där Di ger bilen 18 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, som vi skrev om i artikeln Škoda Elroq bra alternativ (241212), där webbplatsen ger bilen 4 av 5 poäng, motsvarande 20 av 25 poäng.
Škoda kallar bilen en suv, vilket den inte är. Den blir suv med fyrhjulsdrift, som är utlovad till andra halvåret 2025 med Škoda Elroq 85x, och helst dragkrok med högre dragvikt. Škoda Elroq 85 Sportline uppfyller i övrigt suv-kraven: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (18,6 centimeter). Dragkrokens låga dragvikt gör att den inte uppfyller suv-kraven.
Garantier: nybil två, med förlängd garanti tre år och 10 000 mil samt fyra år och 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor, för Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor och för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.
Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Škoda Elroq 85 Sportline: Kia EV3 Plus FWD Long Range, ”Kan konkurrera med Skoda Elroq vad gäller plats i baksätet. […] När elbilsförsäljningen tar fart framåt sommaren lär fighten stå mellan Elroq och EV3.”; Volvo EX30 Single Motor Extended Range, ”EX30 har ett betydligt mindre baksäte och mindre lastutrymme. Men EX30 har vassare köregenskaper och ett trevligt digitalt gränssnitt. Volvon är lite billigare.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, Kia EV3, VW ID.3/ID.4 och Zeekr X samt kanske större modellen av Škoda (Škoda Enyaq).
Jag saknar en del på Škoda Elroq 85 Sportline: inbyggd lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), värmepump i alla modeller (ingår i Škoda Elroq 85) och lägre pris på tillvalspaket.
I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 85 Sportline, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”bra förvaltade mått”
+ smarta detaljer
+ liten vändradie
+ bra inställning av förarsittpositioner
+ bra sikt
+ bra styrning
+ bra parkeringsfunktion
+ stort bagageutrymme med nedfällda baksäten
+ rymligt baksäte men med låg sitthöjd
+ förvaringslådan bakom mittkonsolen går att plocka bort
+ bra operativsystem
+ lång räckvidd
+ låg förbrukning
På minussidan:
– dyr
– dyra tillbehör
– högt vägljud
– startknapp på rattstången
– ingen frunk, men kan köpas från tredjepartsleverantör
Škoda Elroq 85 Sportline får 16 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Škoda Elroq 85 för dyr!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 1 februari 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Škoda