Henrik Fisker är en dansk designer och bilutvecklare. Fisker är också liktydigt med ett nytt elbilsmärke, Fisker Ocean, en spännande utmaning till alla suvar.
Henrik Fisker lanserade tidigare en egen bil, Fisker Karma, men företaget gick i konkurs. Han har dessförinnan också designat BMW Z8 och Aston Martin DB9. Nu kommer han igen med en riktigt spännande elbil, Fisker Ocean, med produktion hos kontraktstillverkaren Magna Steyr i Österrike, på egen elbilsplattform.
Dagens Nyheter har testat bilen. Betyget är gott, även om det inte är ”bäst-i-test”, bilen får 18 av 25 poäng. Den får näst högsta betyg (fyra poäng) i fyra av fem delmoment: säkerhet, miljö, komfort och ekonomi. Endast i köregenskaper får den lågt betyg (två poäng). Rubriken avslöjar att DN ändå tycker mycket om bilen: ”Hållbarhet och räckvidd i fokus för nya Ocean One”.
Fisker Ocean One är en lanseringsversion i upplaga på 5 000 exemplar. Sedan tar tre modeller vid: Ocean Sport med framhjulsdrift och räckvidd på 44 mil; Ocean Ultra med fyrhjulsdrift och räckvidd på 61 mil; Ocean Extreme, som i stort sett är samma som Ocean One, med fyrhjulsdrift och räckvidd på 70 mil. Fisker Ocean One, och rimligen också Extreme, har tre körlägen: Earth med enbart framhjulsdrift samt Fun och Hyper med fyrhjulsdrift.
Jag har skrivit en artikel om elbilen Fisker Ocean på Jörgensval.se: Fisker Ocean spännande nyhet (8 augusti 2023).
Här är fakta om Fisker Ocean One.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 564 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 737 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men räknar med att få fem poäng.
√ Snabbladdningen är 250 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den verkar inte ha möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 113 kilowattimmar (kWh) brutto och 106 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,8 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 70 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4 sekunder.
√ Toppfarten är 205 kilometer per timme.
√ Vikten är 2 508 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 476 liter, med nedfällda baksäten 918 liter. Bilen har utrymme under durken men inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 820 kilogram, och verkar kunna ha taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, batteri tio år eller 16 000 mil.
√ Priset för Fisker Ocean One (Ocean Extreme) är från 755 000 kronor. Ytterligare utrustning finns, som gör bilen dyrare. Instegsmodellen Ocean Sport kostar från 455 000 kronor, mellanmodellen Ocean Ultra från 615 000 kronor.
DN nämner inga specifika konkurrenter till Fisker Ocean One, men man kan anta att det är Tesla Model Y samt kommande Kia EV9 och Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Fisker Ocean One, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fin komfort
+ ”längst räckvidd i klassen”
+ snabb acceleration
+ fokus på hållbarhet, senast 2028 utan klimatavtryck
+ mycket stort, öppningsbart tak
+ solceller på taket (tillval)
+ billig
+ stående mycket stor skärm nära föraren, som kan fällas till liggande i stillastående
+ stora symboler på skärmen men små längre ner i hierarkin
+ fysiska knappar för temperatur, fläkt och ljud
+ platt lastgolv
På minussidan:
– ”orolig på vägen”
– röriga menyer
– ”törstigare än flera konkurrenter”
– ingen head-up-display och inga ventilerade stolar
Fisker Ocean One får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 23 september 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är på Henrik Fisker med Fisker Ocean från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 24 september 2023