BMW har en gammal trotjänare i form av i5, som varit en av den tyska tillverkarens viktigaste bilar sedan 1972. Nu finns den i åttonde generationen som en riktigt vass elbil, den första i i5-serien. Den bekräftar undantaget i regeln om att bra elbilar ska bygga på rena elbilsplattformer.
BMW i5 är byggd på en kombinationsplattform och inte en renodlad elbilsplattform. Men BMW i5 är en av marknadens bästa elbilar.
Den bil som BMW nu presenterar är en sedan, men den finns också som toppmodell med fyrhjulsdrift och kommer snart som kombi (”touring”).
Dagens industri har testat nya BMW i5 eDrive (2024), som finns i två modeller: BMW i5 eDrive 40 och toppmodellen BMW i5 M60. Tester rör instegsmodellen BMW i5 eDrive 40, som får toppbetyg och kvalar in i kategorin ”bäst-i-test”. BMW i5 eDrive 40 får 21 av 25 poäng, varav toppbetyg (fem poäng) i kategorierna köregenskaper och komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och bilkänsla samt mellanbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Di summerar: ”Det här är en av marknadens bästa elbilar”. Di föredrar instegsmodellen BMW i5 eDrive 40; den nära 450 000 kronor dyrare BMW i5 M60 är ett sämre val.
Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW i5 2024 mycket bra elbil (3 oktober er 2023), BMW iX1 bra kompaktsuv (30 juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” om iX 40 (16 november 2021), ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om BMW iX (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).
Här är fakta om instegsmodellen BMW i5 eDrive 40 (2024).
√ Bilen är en sedan.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 340 hästkrafter (hk) och vridmoment 430 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 84,4 kilowattimmar (kWh) brutto och 81,2 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,59 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 49,6–57,7 mil WLTP (enligt BMW).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6 sekunder.
√ Toppfarten är 193 kilometer per timme.
√ Vikten är 2 205 kilogram,
√ Bagageutrymmet är på 490 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram, samt taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display som tillval.
√ Garantierna är: nybil två år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för är BMW i5 eDrive 40 (2024) är från 815 000 kronor och för BMW i5 M60 (2024) från 1 257 000 kronor. Båda modellerna har många tillval, som gör bilen betydligt dyrare.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Hyundai Ioniq 6, ”Lägre prislapp, längre räckvidd och snabbare laddning”; Mercedes-Benz EQE, ”Komfort i toppklass och effektiv design”; Tesla Model S, ”Redan en klassiker, nyligen uppdaterade med bättre komfort”.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i5 eDrive 40 (2024), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ härlig körkänsla, ”ett nöje att köra”
+ utmärkt förarposition
+ snabb och exakt styrning
+ tyst
+ ny hjulupphängning och luftfjädring gör att den klarar dåligt underlag bra
+ snabb acceleration
+ bekvämare bil är svår att hitta
+ snabb reaktion på skärmen
+ bra avvägning mellan analoga och digitala funktioner
+ hög kvalitet på material
+ bra förprogrammerade körlägen med anpassning av drivlinan, färg och form på skärmarna samt ljudkuliss
+ gott om utrymme
+ bra bagageutrymme trots sedan
+ godkänd snabbladdning (205 kW) men inte i toppklass
+ bra energisparläge
På minussidan:
– krångligt gränssnitt på längre nivåer på skärmen
– högblanka plastpartierna har tendens att dra åt sig damm och bli repiga
– trång mittplats i baksätet på grund av ”kardantunnel”
– extra funktioner kostar rejält mycket mer
– tog drygt ett decennium att få fram en konkurrent till Tesla Model S
BMW i5 eDrive 40 (2024) får 21 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 10 november 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Artikeln publicerad 10 november 2023