Polestar kämpar för att hålla näsan över vattenytan. Bilföretaget går sämre än planerat, men har nu kommit med sin första suv; den får bra mottagande av Dagens Nyheter, första tidning/aktör som testat Polestar 3.
Polestar – eller som bolaget formellt heter, Polestar Performance AB – har tappat rejält i värde på börsen, levererat betydligt färre bilar än planerat och blivit ordentligt omkörd av sin huvudägare, kinesiska Geely. Men det är ett kompetent företag, därtill svenskt med huvudkontor i Göteborg, som har en tydlig plan med nya modeller. Polestar 3 är den första helt egenutvecklade modellen, som inte är variant av Volvo. Polestar konkurrerar med kusinföretaget Volvos elbilar men också med Tesla och en del andra bilar.
Polestar 3 delar SPA2-plattform med bland annat Volvo EX90. Den är Polestars första suv, även om en del nog skulle kalla den halvkombi. Den lever dock upp till kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång och stor nog för minst fem personer.
Dagens Nyheter har testat Polestar 3 Long Range Dual Motor som ”de första icke Polestar-anställda i världen”. Den ger bilen nästan ”bäst-i-test”, 19 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin köregenskaper, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och komfort samt lågt medelbetyg (två poäng) i ekonomi.
DN summerar i rubriken, ”Tredje modellen från Polestar har (nästan) alla rätt”, och börjar ingressen med ”Sällan har en bil känts så rätt redan vid första provkörningen.” DN håller öppet för att Polestar 4 – som byggs på Geely-plattformen SEA, har större motorstyrka, 22 kW-hemmaladdning, är billigare och bara marginellt mindre – kan vara ett bättre val.
Polestar 3 finns i två versioner: fyrhjulsdrift med lång räckvidd (Long Range Dual Motor) och fyrhjulsdrift med lång räckvidd och höjd motorstyrka (Long Range Dual Motor Performance). Den här artikeln handlar om Polestar 3 Long Range Dual Motor.
Jag har skrivit fyra artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Nya Polestar 2 bra val (15 oktober 2023), Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Här är fakta om Polestar 3 Long Range Dual Motor.
√ Bilen är en suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 489 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 840 newtonmeter, Mm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Den är inte testad i Euro NCAP men allt utom högsta (fem poäng) vore mycket förvånande.
√ Snabbladdningen är 250 kilowatt (kW); de laddar från 10 till 80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Plug & charge.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 111 kilowattimmar, kWh, brutto och 107 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 2,01 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 61 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,0 sekunder.
√ Toppfarten är 210 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 548 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 484 liter, med nedfällda baksäten 1 411 liter. Bilen har medelstort utrymme under durken på 90 liter, som är inkluderat i utrymmet 484 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 32 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 2 200 kilogram dragvikt. Den kan ta taklast på 100 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack två år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Polestar 3 Long Range Dual Motor är från 970 000 kronor. Det finns tillval, som gör bilen dyrare.
DN nämner inte uttryckligen några konkurrenter till Polestar 3 Long Range Dual Motor, men nämner i förbifarten BMW iX och Audi Q8 e-tron samt kommande Polestar 4.
I sammanställningen nedan utgår jag från Polestar 3 Long Range Dual Motor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fina köregenskaper
+ finns inte ”någon bil i den här storleken som kan matcha Polestar 3 när det kommer till styrkänsla”
+ luftfjädring och adaptiva stötdämpare, som är fasta och kontrollerade
+ mycket bra vid körning på halt underlag
+ mycket bra baksäte, med lätt bakåtlutad och bekväm soffa, gott om takhöjd och långt benutrymme
+ lång räckvidd
+ hög markfrigång
+ ”suvkänslan är inte närvarande”
+ terrängegenskaper genom hög markfrigång och fyrhjulsdrift
+ mycket snabb
+ sportiga köregenskaper
+ bildskärmen är lättnavigerad, snygg och snabb
På minussidan:
– dyr
– ”inte senaste laddtekniken”
– litet bagageutrymme
Polestar 3 Long Range Dual Motor får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 januari 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 13 januari 2024