MG var tidigare en känd brittisk sportbil, men är sedan 2005 ägd av kinesiska staten, utan någon gemensam historia med MG annat än namnet. MG:s nya elbil, MG Marvel R, går hem hos motorjournalisterna. Dagens industri skriver om MG (30 oktober 2021): ”Mycket talar för att tiden är inte för bilmärket att slå i Europa”. Di jämför med när japanska och senare koreanska bilar började bli framgångsrika i Europa.
Di ser MG Marvel R som fortsättningen på den lilla elbilen MG ZS EV, som tagit Norge och Sverige med storm. Den hade ett mycket förmånligt privatleasingpris, vilket också gäller för MG Marvel R, från 3 645 kronor per månad. Den fyrhjulsdrivna versionen, som också har kraftfullare motor och går snabbare, är dyrare och har ett pris på 524 900 kronor före miljöbilspremien.
Di ser tre konkurrenter: Škoda Enyaq IV 60, Hyundai Ioniq 5 och Kia e-Niro.
Reportaget redovisar bilens för- och nackdelar. Här summerar jag med min tolkning av reporterns plus och minus för den dyrare modellen med fyrhjulsdrift, MG Marvel R Performance AWD:
På plussidan:
+ ombonad och modern
+ hög kvalitet
+ ”generös utrustning”, till exempel ventilerade framsäten, glastak och Bose-stereo
+ ”bra komfort”
+ bra acceleration: 0–100 km/t på 4,9 sekunder
+ relativt välisolerad
+ klarar ojämnheter bra
+ batteribank (V2L), som går att ladda eldrivna apparater med
+ fyrhjulsdrift
+ bra säkerhetssystem som autobroms, adaptiv farthållare, dödavinkel- och trötthetsvarnare
+ toppfart: 200 km/t
+ bagageutrymme fram (frunk)
+ rymligt baksäte
På minussidan:
– kort räckvidd: 37 mil
– skärm som är felaktigt vinklad och kräver hårda tryckningar
– svävande styrning
– för aggressiv filhållningsassisent
– dålig snabbladdning: 90 kW, från 5–80 procent på 43 minuter
– låg dragvikt: 750 kilogram
– litet bagageutrymme: 357 liter
– osäkert andrahandsvärde
MG Marvel R Performance AWD får 19 av 25 poäng i betyg.
Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 31 oktober 2021