Elbilsvärldens är full av nya förkortningar. Till de mer intressanta hör V2L och V2G. Dessa står för engelskans ”fordon till laddning” (vehicle-to-load) och ”fordon till nätet” (vehicle-to-grid). I båda fallen handlar det om att använda elfordonets batteri som en kraftbank (”powerbank”) till eldrivna enheter eller till elnätet.
För enkelhetens skull använder vi de engelska förkortningarna, som är många för denna artikel: V2L, V2D, V2H, V2B, V2V, V2G och samlingsnamnet V2X.
Något kort om vad de betyder:
V2L har många praktiska tillämpningar
V2L: Med hjälp av en växelriktare – som omvandlar batteriets likström till växelström – kan man använda elbilens batteri för att driva externa enheter som elmaskiner och lantbruksutrustning, camping i vildmarken, resor och fritid (ladda dator, brygga kaffe, laga mat, etcetera), utomhusevenemang – och ladda elbilar. Man får via en adapter ut 3,6 kilowatt (kW). En specialversion av V2L, även kallad V2D (vehicle-to-device), är V2H eller V2B, som innebär att batteriet kan ge el till hemmet (V2H) eller byggnaden (V2B), till exempel vid strömavbrott, för att minska/kapa efterfrågetoppar eller för att driva ett hem, företag eller annan byggnad när eltaxan är hög och ladda när den är låg. I bland talar man specifikt också om V2V, ”fordon till fordon” (vehicle-to-vehicle), alltså laddning från elfordon till elfordon.
V2L har många fördelar:
– Bekvämlighet: strömkälla var du än är.
– Flexibilitet: fordonets el går att använda till mer än bara körning.
– Ekonomi: spara pengar genom att undvika dyra generatorer eller extra batterier.
– Hållbarhet: använda förnybar el lagrad i ditt fordon för att driva dina enheter.
V2G mycket mer komplex teknik
V2G: Med hjälp av en växelriktare – som omvandlar batteriets likström till växelström – kan man använda elfordonets batteri för att mata ut el på elnätet. V2G innebär dubbelriktad laddning, alltså att batteriet både kan ta emot el från och leverera el till elnätet. Tekniken är mycket mer komplex än V2L med syskontekniker och kräver nationella regler för att säkerställa interoperabilitet och säkerhet i hela landet. Elfordon kan vara förberedda för detta, vanligen med hjälp av en växelriktare som levererar växelström till elnätet. Det är dock ytterst få länder, som har färdiga, nationella regelverk för detta. En kombination av V2L, V2D, V2H, V2B, V2V, V2G är V2X, som står för ”fordon till allt” (vehicle-to-anything).
Båda V2L och V2G, men framför allt V2G, innebär en grundläggande förändring i hur vi ser på och använder fordon och elnät. Med V2G är elfordon inte längre isolerade enheter, utan integrerade delar av ett helt elsystem, en energiinfrastruktur, där elfordonets batteri kan bli en del av elnätets stödtjänster. Med stödtjänster menar man tjänster och funktioner för att säkerställa stabiliteten, tillförlitligheten och effektiviteten i elnätet.
Med V2G kan elfordonsägaren mata ut el på nätet när elpriset är högt, ladda fordonet när elpriset är lågt och agera stödtjänst i elsystemet, i Sveriges fall åt Svenska kraftnät. Men det kräver, förutom att fordonet kan hantera dubbelriktad elförsörjning, att laddboxar också kan göra det. Få fordon och ännu färre laddboxar kan detta i dag.
V2G-tekniken kräver samarbete mellan fordonstillverkare, elnätsoperatörer, laddboxtillverkare, nationella beslutsfattare och andra intressenter.
V2G har många fördelar
Det finns många fördelar med V2G:
– Elförsörjning: Hantering av elförsörjningen så att den går dit den bäst behövs. El som lagras i fordonets batteri kan laddas tillbaka till nätet, framför allt under perioder med hög efterfrågan. V2G kan därmed balansera energibelastningen vid tider med hög efterfrågan och innebär att nätet inte behöver betydande uppgraderingar.
– Nätkapacitet: Ökad nätkapacitet, där användarna kan sälja el till elnätet och därmed minska belastningen på nätet, som kan minska elkostnaderna och till och med ge hushållet/företaget en ny intäktskälla.
– Totalkostnad: Minskad totalkostnad för en elektrifierad fordonspark. Den som genererar sin egen el genom sol- eller vindkraft, kan lagra elen i batteriet i ett inkopplat fordon.
… men också nackdel
Det finns en nackdel med att tömma batteriet och ladda upp det igen: det kommer sannolikt att långsamt minska batteriets hälsotillstånd och därmed laddkapacitet. Trösten är dels att det tar lång tid och dels att det finns många sätt för den genomsnittliga elfordonsföraren att maximera batteriets livslängd. Den faktiska effekten av V2G på batteriets hälsotillstånd, beror på bland annat batterityp, antal laddtillfällen, batteriets åldrande, typ av laddare och V2G-teknik.
Elbilsbatterier är långt tåligare än vad experterna tidigare trodde. Nyare studier visar att ett typiskt elbilsbatteri kan hålla i upp till tjugo år mot tidigare studiers cirka tio år. En studie utförd av University of Warwick, England, visar att V2G kanske inte alls skadar ett elbilsbatteris prestanda; studien visar att överföring av el från fordonet tillbaka till elnätet under vissa omständigheter till och med kan förbättra batteriets livslängd.
Dessa fordon har V2L och V2G
Det mest intressanta är vilka fordonstillverkare, som har V2L och V2G, eftersom det är beroende av hårdvara i bilen.
Dessa renodlade elfordon har V2L, med reservation för vi kan ha missat några, ofta med fordonsnamnet som del av modellbeteckningen:
– BYD: Atto 3, Dolphin och Seal
– Cherry: Omoda E5
– Genesis: GV60, GV70 och G80
– Hyundai: Ioniq 5 och Ioniq 6
– Kia: Niro EV (2023 och senare), EV6 och EV9
– MG: 4 och ZS EV
– Nissan: e-NV200 och Leaf
– Seat: Cupra Born
– XPeng: G6
– Zeekr: X
Dessa renodlade elfordon har V2G, med reservation för vi kan ha missat några, ofta med fordonsnamnet som del av modellbeteckningen:
– Abarth: 500e
– BYD: Atto 3, Tang och Han
– Elaris: Beo
– Fiat: 500e
– Fisker: Ocean
– Ford: F-150 Lightning
– Genesis: GV60 Sport, Electrified G70 Sport och Electrified G80
– GMC: Sierra EV Denali Edition 1
– Honda: e Advance
– Hyundai: Ioniq 5 och Ioniq 6
– Kia: Niro EV (2023 och senare), EV6 och EV9
– Lexus: RZ 450e AWD
– Lucid Air Dream Edition R/P
– Mercedes-Benz: EQE
– MG: 5, 6, ZS EV och Marvel R
– Nio: EL7 och ET7
– Nissan: e-NV200 och Leaf
– Ora: Funky Car
– Polestar: 3
– Renault: Mégane E-Tech och R5
– Seat: Cupra Born
– Škoda: Epiq
– Ssangyong: Korando e-Motion
– Volkswagen: ID Buzz Pure/Pro samt ID.4 och uppåt, alla med 77 kWh-batteri
– Volvo: EX90 Twin Motor
Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Lätt ladda elbilen rätt (25 september 2024), Elbilar med bra dragkraft (7 augusti 2024), Lätt köra rätt på el (9 juli 2024) och Litet batteri ofta bättre (7 juli 2024).
Bilden visar en V2L-kabel, som används av en Hyundai till att ladda en drönare.
Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai
Artikeln publicerad 6 oktober 2024