Lynk & Co är har samma ägare som Volvo personvagnar och Zeekr, kinesiska Geely. Den har säte i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung. Den särskiljer sig från andra bilar inom ägarfamiljen Geely genom att fokusera på bildelning, alltså att ägare av bilen lånar ut den till andra.

Bildelningen är frivillig och inte populär i Sverige. Lynk & Co 02 kan man dela via så kallat delningsband, för att aktivera den inbyggda delningsfunktionen, eller via bilens app. Från början satsade Lynk & Co på abonnemang, leasing med kort uppsägningstid.

Lynk & Co 02 är en nära släkting till Volvo EX30 och Zeekr X. Den delar renodlad elbilsplattform, SEA, med dessa. Samma plattform har även Smart #3. Inom Geely är varumärkeshierarkin i fallande ordning: Zeekr, Volvo och Lynk.

Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg.

Lynk & Co 02 finns i två versioner: Core med räckvidd 43,5 mil och växelströmsladdning på 11 kW samt More med räckvidd 44,5 mil och växelströmsladdning på 22 kW. Den här artikeln handlar om Lynk & Co 02 Core. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Vi har haft en artiklel om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, som var Lynk & Co 02 hyggligt val (24 oktober 2024).

Dagens industri har testat Lynk & Co 02 och gör, som vi tolkar det, ett försiktigt tummen upp för bilen. Lynk & Co 02 får 18 av 25 poäng. Dagens industri delar ut delbetyg, där bilen inte får högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt mittenbetyg (tre poäng) i ekonomi och bilkänsla.

Högsta växeln har också testat Lynk & Co 02 som förseriebil, som vi skriver om i Lynk & Co 02 hyggligt val (24 oktober 2024). Den ger betyget 3,5 av 5, som motsvarande 17,5 av 25 poäng.

Dagens industri summerar i rubriken, ”Lyckad uppföljare, Lynk”. Rubriken blir begriplig om man vet dels att Lynk & Co ändrat affärsmodell, dels att Lynk & Co 01 var en laddhybrid.

Lynk & Co kallar bilen suv, eller kupé-suv, vilket den blir först om den kommer med fyrhjulsdrift. I övrigt uppfyller den kraven på en suv: kraftfull motor, plats för fem, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (1 600 kilogram), stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (17,5 centimeter).

Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år eller 12 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Lynk & Co 02 för Core 429 995 kronor och More 474 995 kronor. Det mesta ingår i respektive version.

Dagens industri nämner tre uttryckliga konkurrenter till Lynk & Co 02: Cupra Born, ”Byggd på VW ID3-grund men sportigare och mer lekfull.”; Kia EV3, ”Kantig design, goda utrymmen och lång räckvidd per krona.”; Volvo EX30, ”Samma plattform, mer avskalad, mer effektfull.” Till konkurrenterna hör rimligen också Škoda Elroq, Smart #3 samt VW ID.3 och VW ID.4.

Jag saknar en del på Lynk & Co 02: värmepump, plug & charge/autocharge, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och större främre lastutrymme (frunk). Dessutom är andrahandsvärdet en osäker faktor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 02, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen. Det blir dock inte så många omdömen, eftersom mer än halva artikeln är en intervju med Lynk & Co:s strategichef David Green.

På plussidan:
+ bekväm
+ tyst
+ mjukt chassi
+ god komfort
+ snabb acceleration
+ bra utrymme i baksätet
+ instrumentpanel framför ratten
+ snabb pekskärm
+ rimligt bra räckvidd
+ rimligt bra snabbladdning
+ lågt pris
+ sportig desgin

På minussidan:
– vacklande inställning för olika drivlinor

Lynk & Co 02 får 18 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln Lynk 02 med ny modell!

Testet publicerades i Dagens industri 13 december 2024 (bakom betalvägg).

Foto: Lynk & Co

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *