År 2025 har förutsättningar att bli genombrottsåret för billiga elbilar, vilket jag återkommer till. Först ut på nyåret som vi bevakar är Opel Frontera Electric.

Opel har få elbilar på marknaden. Men för ett år sedan kom Opel Corsa Electric; den bygger på namnet Corsa, som Opel haft sedan 1982 och sålt sex generationer av; den ersatte i sin tur den historiska bilen Opel Kadett. Nu kommer Opel Frontera Electric; även den bygger på en klassisk bilmodell, Frontera, även om eldrivna Frontera inte har mycket gemensamt med sin föregångare från 1990-talet.

Opel Frontera Electric bygger på Stellantis kombinationsplattform STLA Smartcar. Den finns även som laddhybrid, där den går att få med sju säten, alltså tre sätesrader, vilket är unikt för en bil under 4,5 meter.

Opel Frontera Electric finns i en version och med två utrustningspaket, Frontera och Frontera G5.

Opel Frontera Electric är en halvkombi eller crossover, även om Opel kallar den suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt och rimlig motorstyrka. Den uppfyller suv-kraven på stort bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång.

Högsta Växeln har testat Opel Frontera Electric. Den ger bilen högt betyg, nära ”bäst-i-test”, 4 av 5 poäng. Högsta Växeln delar inte ut delbetyg, utan betyg i halvsteg.

Högsta växeln skriver i artikeln: ”Opel Frontera är ett spartanskt charmtroll till elbil och levererar exakt på de punkter som är väsentliga.” Högsta Växeln summerar: “Räckvidden och laddningskapaciteten gör att den lämpar sig bäst som pendlarbil eller andrabil.”

Vi har skrivit tre artiklar om Opels elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Opel Corsa halvbra elbil (14 januari 2024).

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Opel Frontera Electric är från 409 900 kronor och för Opel Frontera Electric G5 från 429 900 kronor. Det mesta ingår i respektive paket.

Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Opel Frontera Electric.

Jag saknar en del på Opel Frontera Electric: version med fyrhjulsdrift, ström från bilen/batteribank (V2L), främre lastutrymme (frunk), högre dragvikt och snabbare snabbladdning.

I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Frontera Electric (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig
+ lätt och rolig att köra
+ robust utseende
+ avskalad, spartansk
+ breda dörrar med bra insteg
+ rymligt baksäte
+ högt i tak
+ stort bagageutrymme
+ ergonomiska framsäten
+ knappar som stänger av varningen för hastighetsöverträdelse och filhållningssystem
+ direkt styrning med bra tyngd
+ hanterar halt underlag bra
+ fjädring som parerar ojämnheter bra
+ lätt med låg tjänstevikt (1 540 kg)

På minussidan:
– billiga interiörmateriel
– avskalad interiör
– ingen redovisning av förbrukningen
– infotainmentskärmen laggar
– dålig acceleration
– inga olika körlägen
– vind- och vägljud
– bara två lägen för bromskraftsåtervinning
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning

Opel Frontera Electric får 4 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Opel Frontera billig och bra!

Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 6 januari 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Opel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *