Tesla 3-utmanaren Polestar 2 har kommit i en billigare, framhjulsdriven version, som Svenska Dagbladet har testat. Den är förvisso billigare men snål med grundutrustningen. Man är i praktiken tvungen att välja tillvalsutrustning för minst 45 000 kronor, för de flesta 85 000 kronor, för att få ”hygienkrav”, tycker SvD.
Priset för Polestar 2 single motor long range är 539 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Kostnaden för privatleasing är 4 941 kronor per månad (1 500 mil). Motsvarande fyrhjulsversion kostar 589 900 kronor. Bilen finns också i tvåhjulsversion med standardräckvidd för 489 000 kronor.
Försäljningen sker enbart över nätet, men Polestar har tillgång till Volvos hela servicenät.
SvD ser två huvudkonkurrenter: Audi Q4 40 e-tron Proline och Tesla Model 3 standard range.
I sammanställningen nedan utgår jag från Polestar 2 single motor long range, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ förbrukning: 1,84 kWh per mil WLTP
+ räckvidd: 51,3 mil WLTP
+ släpvagnsdragvikt: 1 500 kilogram
+ ”engagerande körupplevelse”
+ ”chassibalansen är utmärkt”
+ startknappen ligger i sittdynan
+ bra förarplatsutformning
+ fina detaljer i bilen
+ bra navigationssystem och pekskärm med Android och bra röststyrning
+ praktisk, stor öppning till bagageutrymmet
På minussidan:
– snål grundutrustning
– dyr
– nybilsgaranti: två år
– långsam snabbladdning: 10–80 procent på cirka 35 minuter
– acceleration: 0–100 km/t på 7,4 sekunder
– trång kupé
Polestar 2 single motor long range får 25 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 24 december 2021.
Det finns 2021–2022 tre helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 150 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW i4 M50, iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som helt eller delvis hör till suvsegmentet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 24 december 2021