”En elnykomling för finsmakare”, är Svenska Dagbladets rubrik på recensionen av Nissans nya elbil, Nissan Ariya AWD.
Nissan var länge liktydigt med elbilar: Nissan Leaf, som kom redan 2010, dominerade till en början elbilsmarknaden bland traditionella biltillverkare. Efter att ha hamnat på efterkälken, är nu Nissan tillbaka med en suv i mellansegmenten, som är så populärt.
Nissan har samma elbilsplattform som Renault, CMF-EV. Nissan kommer även att tillverka en sportigare version av Ariya, som inte kommer till Sverige, åtminstone inte än.
SvD berättar att Nissan planerar för en annorlunda form av elektrifiering – som dock inte gäller denna modell. Man låter en liten bensinmotor ladda ett mindre batteri. På så sätt kan en bil ”köra uteslutande på el fastän med hjälp av bensinmotorn”. Den ska vara 30 procent effektivare än en vanlig förbränningsmotor och billigare än en laddhybrid. Systemet kallar Nissan för e-power.
SvD nämner två huvudkonkurrenter till Nissan Ariya FWD (framhjulsdrift): Kia EV6 Long Range 2WR och Volkswagen ID.4 Pro Performance 2WD. Benämningen på Nissan Ariya efter märket ”Ariya” verkar inte vara klar – vi refererar till fyrhjulsdrivna versionen som Nissan Ariya AWD.
Nissan Ariya AWD kan ha dragkrok på 1 500 kilogram, framhjulsdrivna versionen på 750 kilogram.
Bilen finns med olika stora batterier (63 och 87 kWh) samt med framhjulsdrift (FWD) och fyrhjulsdrift (AWD). Fyrhjulsdrivna med stort batteri har räckvidd på drygt 46 mil WLTP, enligt SvD.
Bagageutrymme är på 415 liter; testet ger inget besked om utrymme med nedfällda baksäten.
Priset för Nissan Ariya är inte fastställt, men SvD tror att det blir mellan 500 000 och 700 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor. I Norge är priserna för Nissan Ariya tio procent högre än för Volkswagen ID.4 i grundutförande och fem procent lägre än för VW ID.4 med fullutrustning.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya AWD med batteri på 87 kWh, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ fin precision i styrning
+ hög kvalitet, lyxig inredning
+ ”kommunikativ”, bra känsla vad bilen gör och var den befinner som på vägen
+ främre mittkonsolen går att skjuta fram och tillbaka
+ extra handskfack under skärmen
+ djup uppdatering av bilens programvara över nätet (OTA)
+ luftvärmepump
+ förvärmning och kylning av batteriet
+ planering av laddstopp via navigationen
+ mängder av hjälpsystem
På minussidan:
– snabbladdning 130 kW
– inget infotainmentsystem från Google som syskonet från Renault har
– sen lansering jämför med Kia, Hyundai och VW-familjen
Nissan Ariya AWD får 26 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 9 april 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Artikeln publicerad 9 april 2022