Aiways U6 levererar inte

Aiways är ett av många kinesiska bilmärken att lägga på minnet. Bolagets andra elbil, Aiways U6, har dock många brister, om än inte lika många som den tidigare modellen, U5.

Aiways har det på många sätt rejält förspänt. Aiways är delägarna i batterijätten CATL och taxiappen Didi (Kinas Uber), bygger bilar på renodlad elbilsplattform (More Adaptable Structure, MAS) och har på rekordkort tid börjat tillverka elbilar. Aiways ser därmed ut som en farlig utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare.

Men både Dagens Nyheter och Dagens industri gör i sina tester tummen ner för Aiways U6. Aiways U6 får inte full pott på något delmoment i Di-testet och bottenbetyg i säkerhet, ett av fem poäng i betyg. Di skriver i rubriken: ”Osäkert val i suvdjungeln”.

Redan i suvdjungeln fallerar Aiways. Bolaget kallar U6 för ”suv”, men den har ingen fyrhjulsdrift, ingen möjlighet till dragkrok och ingen motorstyrka som man förväntar sig av en elsuv.

Jag har tidigare skrivit sex artiklar om Aiways på Jörgensval.se: Aiways U6 håller inte måttet (13 maj 2023), Aiways U5 medioker (28 januari 2023), Aiways levererar inte om U5 (11 december 2022), Stressat fram Aiways om U5 (29 mars 2022), Aiways U5 med brister (27 februari 2022) och Aiways nytt elbilsmärke om U5 (30 januari 2022).

Här är fakta om halvkombin Aiways U6.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 218 hästkrafter och vridmoment på 315 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten har brister. Bilen har inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 90 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 61 kilowattimmar netto och 63 kWh brutto. Räckvidden är 40,5 mil WLTP. Förbrukningen är 1,6 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,9 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är 472 liter, med nedfällda baksäten 1 260 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och skärm framför ratten men inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tio år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 15 000 mil.

√ Priset för Aiways U6 är från 549 990 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar Aiways U6 med? Di nämner tre bilar: VW ID.5 GTX, ”dyrare och sportigare suvcoupé i ID-familjen”; Tesla Model Y, ”storsäljare med längre räckvidd och unikt laddnätverk”; Volvo C40, ”hög säkerhetsnivå och komfort, men sämre plats i baksätet”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U6, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snål eldrift
+ rymligt baksäte
+ rolig växelväljare
+ låg vikt och lågt luftmotstånd
+ lätt och trevlig att köra
+ flera olika körlägen
+ rimligt snabb
+ skärm framför ratten med grundläggande information
+ välutrustad i grundversion med bland annat adaptiv farthållare, 360-graderskamera, uppvärmda sidospeglar och panoramaglastak

På minussidan:
– långsam snabbladdning (90 kW)
– osäkert andrahandsvärde
– osäkerhet kring Kinas politik
– brister i säkerhet, inget kroktest Euro NCAP
– mjukvaran håller inte måttet
– dålig avläsning av hastighetsskyltar
– inget navigationssystem
– ranglig växelväljare
– mycket i bilen som ska åtgärdas

Aiways U6 får 15 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 26 maj 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 maj 2023