BYD Dolphin är en kinesisk elbil med lågt pris och många styrkor, men också brister. Den får i praktiken lågt betyg i Gröna Mobilisters test.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Bolaget har fem modeller på den svenska marknaden: BYD Addo 3, som främst utmanar Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Kia Niro EV och Volvo C40 Recharge; sedanen BYD Han, som siktar in sig på Tesla Model S, Tesla Model 3 samt Polestar 2; suven BYD Tang med sju säten, som utmanar dels kinesiska kollegor, dels koreanska Kia EV9 och kommande svenska Volvo EX90; halvkombin BYD Dolphin, som har ungefär samma konkurrenter som BYD Addo 3; inom kort kommer också BYD Seal, som utmanar Tesla Model 3.
Minstingen BYD Dolphin finns i fyra versioner/modeller: basbilen Active, Boost, Comfort och värstingmodellen Design. En del kallar BYD för suv, men den är en halvkombi, inte en suv; bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och möjlighet till dragkrok.
BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik och ”egen” batteriteknik LFC. BYD är också stor tillverkare av batterier åt andra märken, bland annat Tesla.
Gröna Mobilister har testat bilen och sätter visserligen inte betyg, men vi tolkar omdömet som tummen ner.
Jag har skrivit sex artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Här är fakta om BYD Dolphin Active:
√ Bilen är en kompakt halvkombi.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 96/177/205 hästkrafter (hk) respektive vridmoment på 180/290/310 newtonmeter (Nm) beroende på modell.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).
√ Snabbladdningen är 88 kilowatt (kW); ska ladda 10–80 procent på cirka 38/40 minuter beroende på modell. Växelströmsladdningen är 7/11 kW beroende på modell.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 46 kilowattimmar (kWh) brutto och 44,9 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1‚52/1,54/1,59 kWh per mil WLTP beroende på modell.
√ Räckvidden är 34/31/42,7 mil WLTP beroende på modell.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 12/7 sekunder beroende på modell.
√ Toppfarten är 140/150 kilometer per timme beroende på modell.
√ Tjänstevikten är 1 506–1 658 kilogram beroende på modell.
√ Bagageutrymmet är 345 liter, med nedfällda baksätena 1 310 liter. Bilen har utrymme under durken men inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok eller taklast.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), har liten instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för BYD Dolphin är för Active 359 900 kronor, för Boost 374 900 kronor, för Comfort 399 900 kronor och för Design 429 900 kronor. Det mesta ingår i respektive modell; tillvalen är få.
Gröna Mobilister nämner följande specifika konkurrenter till BYD Dolphin: BYD Atto 3, ”En storleksklass upp, inte mycket dyrare för leasing”; Fiat e500, ”Billigaste elbilen på marknaden, men väldigt liten”; MG4, ”Liknande pris, liknande utrymmen, roligare bil”; Nissan Leaf, ”Gammal nu, men större och billig”; Ora Cat, ”Söt bil, känns större, laddar också långsamt”.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Dolphin Active, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ prisvärd i basversionen
+ mycket hög säkerhet med mängder av varningssystem i basversionen
+ välutrustad
+ rymlig
+ bra komfort
+ rimlig räckvidd
+ snygga, bekväma framstolar
+ stor och vridbar pekskärm
+ automatisk luftkonditionering
+ trådlös laddare
+ 360-graders kamera
+ värmepump
+ navigator
+ bra innerutrymmen trots liten storlek
+ byggd som elbil från grunden
+ inredningen mestadels påkostad och praktisk
+ ”många förvaringsfack och smarta lösningar”
+ rymligt baksäte, även på höjden, för två personer
+ 60/40-fällbara baksäten
+ utrymme under durken
+ ström till extern enhet, batteribank, V2, på 3,3 kW
+ billig leasing
På minussidan:
– dyr utöver basversion
– långsam snabbladdning (60 kW) och hemmaladdning (7 kW)
– stökig förarmiljö
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– inget glastak
– små och enkla fälgar
– fasligt pipande för allt bilen kan tänkas varna föraren för
– billig hårdplast på sina ställen
– trångt för tre i baksätet
– ”billig fjädring”
– litet bagageutrymme som blir stort med nedfällda baksäten
– ingen möjlighet till dragkrok
– ”instrumentbrädan framför föraren är pytteliten”
– ”reglage är till synes slumpmässigt utplacerade”
– klen motor på 90 hästkrafter
– dåligt vridmoment på ”närmast rekordlåga 189 Nm”
– överraskande tung bil
– dålig acceleration
– dåliga körlägen
– dålig bromskraftsåtervinning
– styrning utan känsla
– relativt hög förbrukning för liten bil
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 5 december 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 6 december 2023