BYD Seal är en kinesisk elbil i flera versioner, där BYD Seal aspirerar på att vara suv, men inte är det i fyra av fem versioner och dessutom brister i leveransen.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Den är en av få kinesiska bilmärken, som verkar vara vinnare. Under fjärde kvartalet 2023 gick BYD om Tesla och blev världens största elbilstillverkare. Men är BYD tillräckligt bra för att konkurrera på den svenska marknaden?
BYD har sex personbilsmodeller – snart sju – på den svenska marknaden: BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Seal U, BYD Han och BYD Tang. Till detta kommer transportbilen ETP3.
BYD Seal finns i fem versioner: tvåhjuldrivna BYD Seal Comfort, BYD Seal Design, BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design samt fyrhjulsdrivna BYD Seal Excellence-AWD. Denna artikel handlar om BYD Seal Design och BYD Seal Excellence-AWD.
Gröna Mobilister har testat BYD Seal Design och BYD Seal Excellence-AWD. Av de testade bilarna är enbart fyrhjulsdrivna BYD Seal Excellence-AWD en suv. Den uppfyller krav på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, hög markfrigång, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (löfte om att det kommer), plats för fem personer och stort bagageutrymme.
BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med batterifabrik, ”egen” batteriteknik litiumjärnfosfat, stor tillverkning av batterier åt andra märken och produktion av det mesta som en bil består av. Dessutom tillverkar BYD elbussar, ellastbilar och solpaneler.
Gröna Mobilister har testat BYD Seal. Webbplatsen ger inga poäng men väl totalomdöme, vilket vi tolkar som ”tveksamt val” på grund av pris. Gröna Mobilister skriver i summeringen: ”… vi skulle tveka både en och två gånger innan vi väljer en relativt okänd kines framför dessa fina bilar [se fem bilar nedan].”
Jag har skrivit många artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Seal U halvbra val (6 mars 2023), BYD Dolphin ganska bra (24 februari 2024), BYD Dolphin halvbra (16 december 2023), BYD Dolphin svag elbil (6 december 2023), BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Här är fakta om BYD Seal Design respektive BYD Seal Excellence-AWD:
√ Tillverkaren kallar bilen en suv, vilket enbart BYD Seal Excellence-AWD är.
√ Bakhjulsdrift på BYD Seal Design respektive fyrhjulsdrift på BYD Seal Excellence-AWD, motor på 308 respektive 523 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 360 newtonmeter, Nm, respektive 670 Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW; laddar 10–80 procent på 37 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L, på 3,3 kW. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 84 kilowattimmar, kWh, brutto, och 82,5 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är för BYD Seal Design 1,66 kWh per mil WLTP och för BYD Excellence-AWD 1,82 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är för BYD Seal Design 57 mil WLTP och för BYD Excellence-AWD 52 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är för BYD Seal Design 5,9 sekunder och för BYD Seal Excellence-AWD 3,8 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är för BYD Seal Design 2 055 kilogram och för BYD Seal Excellence-AWD 2 185 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 400 liter, med nedfällda baksätena cirka 1 310 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under lastgolvet (durken). Den har ett medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 53 liter.
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok, men dragkrok ska komma i Sverige. Den kan inte ha taklast.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten och för BYD Seal Excellence-AWD även vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil (kapacitet minst 70 procent).
√ Priset för BYD Seal Design är 559 900 kronor och för BYD Seal Excellence-AWD 589 900 kronor; priserna är inte klara för BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design. Det mesta ingår i priset för respektive version; tillvalen är få.
Gröna Mobilister nämner fem konkurrenter till BYD Seal: BMW i4, ”Helt ny, komfortabel, sportig”; Hyundai Ioniq 6, ”Samma tvålform, snålare, laddar ultrasnabbt”; Kia EV6, ”Rymligare, superstark i GT-version, 800 volts-teknik”; Polestar 2, ”Kinesisk svenskättling som blivit snålare”; Tesla 3, ”Prispressare, snabbladdare, tillgång till Superchargers”.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Seal Design och BYD Seal Excellence-AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ låg merkostnad för BYD Seal Excellence-AWD
+ komfortabel
+ ombonad interiör, inte kliniskt rensad som i Tesla Model 3
+ bra stolar med många inställningsmöjligheter
+ stolar med stegvis uppvärmning eller kylning/ventilering
+ motorstark
+ bra räckvidd
+ stort bagageutrymme
+ manuellt inställbar ratt framåt–bakåt och uppåt–neråt
+ lekfull design, delvis på tema säl
+ baksäte med egen ventilation och dubbla USB-laddare
+ glastak gör kupén ljus och luftig
+ tillverkar allt utom fönsterrutor och däck själva, vilket underlättar komponentoptimering, kan pressa priser och minskar risken för leveransstörningar
+ egenutvecklade blad-batterier, som är integrerade i bilens konstruktion
+ snabb acceleration, framför allt för BYD Seal Excellence-AWD
+ bra med tre olika körlägen som gör skillnad
+ stor pekskärm i mitten, som går att rotera
+ hög utrustningsnivå: automatisk luftkonditionering, trådlös laddare, 360-graderskamera, värmepump och navigator
+ acceptabelt snabb snabbladdning och destinationsladdning
+ har ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ mycket hög säkerhet och höga delbetyg i Euro NCAP
+ säker och trygg körning
På minussidan:
– lite för dyr
– inte halvkombi
– liten frunk
– integrerade nackstöd som inte fungerar för riktigt lång eller kort person
– begränsad sikt rakt och snett bakåt
– ingen bakrutetorkare, vilket är problem vid dåligt väglag
– baksäte med låg takhöjd och svårighet att få in tre personer
– i stark sol blir taket varmt och det sprider sig till kupén
– integrerade batterier gör batteribyte svårare och dyrare
– fyrhjulsdriften är inte räckviddsoptimerad
– ingen aktiv fjädring, vilket gör att ojämnheter i vägbanan känns
– dålig bromskraftsåterföring, med liten skillnad mellan två lägen, inga seglings- och enpedalslägen, går inte att ställa in via paddlar på ratten
– för få fysiska reglage, för mycket som måste ske via skärmen
– ladduttag på höger bakflygel kräver backning vid laddning
– många säkerhetsfunktioner ger ljudsignaler i tid och otid
Gröna Mobilister sätter inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 9 februari 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 17 mars 2024