De dyra kinesiska elbilarna, som vill konkurrera med kvalitet och lyx, står sig dåligt i konkurrensen med europeiska och amerikanska elbilar i detta segment. Senaste exemplet är BYD Tang, som får dåligt betyg i Dagens Nyheters test.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”), är Kinas största tillverkare av elbilar och en av världens största tillverkare av elbilar och elbussar. Bolaget har stort självförtroende och testade den sjusitsiga BYD Tang i Norge innan den nu kommer till Sverige.
BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik och ”egen” batteriteknik LFC, litium-järn-fosfat; LFC-batterierna klarar kyla bättre än vanliga batterier med nickel-mangan-kobolt (NMC), har längre livslängd och innehåller inte ”konfliktämnena” kobolt och nickel.
Fem BYD-bilar är aktuella på den svenska marknaden: BYD Addo 3, som främst utmanar Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Kia Niro EV och Volvo C40 Recharge; sedanen BYD Han, som siktar in sig på Tesla Model S, Tesla Model 3 samt Polestar 2; suven BYD Tang med sju säten, som utmanar dels kinesiska kollegor, dels kommande koreanska Kia EV9 och svenska Volvo EX90; kompaktsuven BYD Dolphin, som har ungefär samma konkurrenter som BYD Addo 3. Inom kort kommer BYD Seal, som utmanar Tesla Model 3.
Jag har skrivit fem artiklar om BYD på Jörgensval.se: Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
BYD Tang är en riktig suv, med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång, stor nog för minst fem personer (BYD Tang har plats för sju personer) och rejält bagageutrymme (gäller för BYD Tang för fem personer).
Dagens Nyheter har testat BYD Tang och är inte imponerad. Den får inte toppbetyg i något delmoment, näst högsta betyg i köregenskaper, miljö och komfort samt nära bottenbetyg (två av fem) i ekonomi. Totalbetyget hamnar långt under ”bäst-i-test”. DN summerar i rubriken: ”… bekväm men slö i laddningen”.
Priset för BYD Tang är från 830 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
DN nämner inga konkurrenter till BYD Tang.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Tang, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stor och rymlig
+ fyrhjulsdrift
+ bra komfort
+ ljusstark skärm, som kan ställas både i stående och liggande läge
+ många inställningsmöjligheter på skärmen
+ trevlig och påkostad interiör
+ mycket bra förarstol
+ mobiltelefonladdning
+ bra ljudsystem
+ bra acceleration
+ lättmanövrerad
+ hög markfrigång
+ bra väghållning
På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning
– långsam växelströmsladdning
– störande varningsljud vid krypkörning
– litet bagageutrymme för sju personer
– för känsligt kalibrerad filhållningsassistent
– hög elförbrukning
BYD Tang får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 29 juli 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Läs hela artikeln på BYD Tang har brister!