Kineserna kommer på bred front med helelektriska bilar, däribland åtskilliga suv. En av många – för mig okänd – är Maxus Euniq6 SUV. Den kvalar dock knappt in som suv och får dåligt betyg på de flesta områden.
Bakom bilen står kinesiska Shanghai Automotive Industry Company. Maxus Euniq6 är baserad på en bensinbil, Maxus D60, som inte säljs i Europa.
Man kan alltid diskutera vad en suv är. Men minsta gemensamma nämnare brukar vara fyrhjulsdrift, dragkrok, hög markfrigång och kraftfull motor/snabb bil. Maxus Euniq6 fallerar stort. Maxus Euniq6 har varken fyrhjulsdrift, dragkrok värd namnet (400 kilogram) eller kraftfull motor (177 hästkrafter); markfrigången är 190 millimeter.
Dagens Nyheter har testat den nya kinesen. DN är inte imponerad, förutom av priset, även om DN nämner räckvidd och bagagestorlek som bra; det förra år obegripligt med officiell räckvidd på 34,5 mil WLTP, även om den verkar bättre i praktiken.
Här är lite fakta om Maxus Euniq6 med framhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 70 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 7,2 kW (enfasladdning).
Batteriets storlek är 70 kWh och räckvidden 34,5 mil. Förbrukningen är 2,15 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är okänd och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 754 liter, med nedfällda baksäten anger Maxus ingen volym.
Maxus Euniq6 finns med dragkrok men dragvikten är bara 400 kilogram.
Maxus Euniq6 har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, automatisk nödbroms och dödavinkelvarnare.
Priset för Maxus Euniq6 är från 499 900 kronor före miljöbonus för inköp och 4 699 kronor per månad för privatleasing. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.
DN nämner inga specifika konkurrenter
I sammanställningen nedan utgår jag från Maxus Euniq6 SUV, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ stort bagageutrymme
+ prydlig förarmiljö
+ billig
+ modern design
+ stora innerutrymmen
På minussidan:
– enkel konstruktion
– dålig komfort
– dåliga köregenskaper
– långsam snabbladdning, 70 kW
– långsam långsamladdning med enbart en fas
– svag motor
– bara tvåhjulsdrift
– inget som liknar enpedagsläge
– plastigt inredning
– få justeringar av förarstolen
– ratten inte ställbar i höjdled
– bullrig
– ingen nätuppdatering av bilens programvara (OTA)
– ingen uppgift om acceleration
Maxus Euniq6 SUV får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 24 september 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Maxus
Artikeln publicerad 25 september 2022