Henrik Fisker är namnet på en dansk designer och bilutvecklare. Fisker är också liktydigt med ett nytt elbilsmärke. Fisker Ocean är en riktigt spännande nyhet, som utmanar alla suvar.
Henrik Fisker lanserade tidigare en fossilbil, men företaget gick i konkurs. Han har också desginat BMW Z8 och Aston Martin DB9. Nu kommer han igen med en riktigt spännande elbil, Fisker Ocean, med produktion hos kontraktstillverkaren Magna Steyr i Österrike. Leveransen har börjat till kunder i ett fåtal länder.
Jag hade en kort pratstund med Henrik Fisker på elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena i februari 2023. Då fanns bilen i en förserie. Nu finns den som produktionsbil.
Suven Fisker Ocean finns i tre versioner: fyrhjulsdrivna Fisker Ocean Extreme, fyrhjulsdrivna Fisker Ocean Ultra och framhjulsdrivna Fisker Ocean Sport.
Fisker Ocean säger sig vara den mest miljövänliga bilen i sin klass. Samtidigt har versionen Extreme en räckvidd på 70,7 mil, som slår alla andra suvar på marknaden. Därtill kommer ett väldigt konkurrenskraftigt pris.
Jag har inte tidigare skrivit om elbilen Fisker Ocean på Jörgensval.se.
Dagens PS Högsta växeln har testat Fisker Ocean Extreme. Sajten gör tummen upp för bilen och summerar i rubrik och brödtext: ”Krossar Teslas räckvidd” respektive ”… en total och absolut fullträff, en bil med potential att inte bara locka tidigare elbilsägare, utan även övertyga traditionalister att framtiden är eldriven.”
Dagens PS avstår från att sätta betyg till dess att alla utlovade funktioner är på plats och sajten får låna bilen för en längre test.
Här är fakta om suven Fisker Ocean Extreme:
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 564 hästkrafter och vridmoment på 737 newtonmeter.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har ännu testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är sannolik på 250 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 113 kilowattimmar (kWh) brutto och 106,6 kWh netto.
√ Förbrukningen i kWh per mil WLTP är ännu inte redovisad.
√ Räckvidden är 70,7 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder.
√ Toppfarten är 205 kilometer per timme.
√ Vikten är 2 508 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på 918 liter, med nedfällda baksäten 1 274 liter. Finns även utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 820 kilogram, och taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Den har inte head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, drivlina och batteri tio år eller 16 000 mil.
√ Priset för Fisker Ocean Extreme är 755 000 kronor, för Fisker Ocean Ultra med 61 mils räckvidd 615 000 kronor och för Fisker Ocean Sport med 44 mils räckvidd 450 000 kronor
Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter till Fisker Ocean, men mellan raderna utmanar den hela det fyrhjulsdrivna suv-segmentet av medelstora bilar.
I sammanställningen nedan utgår jag från Fisker Ocean Extreme, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket lång räckvidd, ”klassledande”
+ mycket snabb acceleration
+ design
+ hållbarhet
+ mycket stor och roterbar pekskärm (17,1 tum)
+ fast panel under skärmen med viktiga knappar som klimatanläggningen och volymkontroll
+ uppfällbart bord till framsätena
+ öppningsbart glastak
+ solcellstak som ger upp till 240 mils räckvidd per år
+ inställning som öppnar alla bilens glasrutor utom vindrutan
+ digital backspegel, men med bristande kvalitet
+ smidigt och intuitivt infotainmentsystem, dock med brister
+ mycket god väghållning
+ distinkt sportig körupplevelse
På minussidan:
– dålig bakåtsikt vid dåligt väder, ingen bakre vindrutetorkare
– brister i infotainmentsystemet
– buggar i mjukvaran
– tio säkerhetsrelaterade system, inklusive helljusassistent och adaptiv farthållare, som inte finns men ska komma med OTA i slutet av 2023
– på gränsen till stötig fjädring och chassi med 22-tumshjul, kan bli bättre med 20-tumshjul
– framhjulen drar något i ratten vid hård acceleration
– krävs en del finputsning innan Ocean blir så bra som den skulle kunna vara.
Fisker Ocean får inga poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln cirka 4 augusti 2023.
Bilden på Henrik Fisker är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Foto: Fisker
Artikeln publicerad 8 augusti 2023