Det finns två sätt att driva elbilar, med batterier eller bränsleceller (vätgas). Jag tvivlar på att vätgasdrivna elbilar kommer att bli en stor del av elbilsmarknaden, men osvuret är bäst. BMW iX5 Hydrogen är en ny bil på den lilla marknaden för vätgasbilar, som är värd uppmärksamhet.
Vätgasbilen är som en vanlig elbil, men vätgasen och vätgasbilarna har flera stora nackdelar:
• vätgasproduktionen har stora energiförluster
• vätgasproduktionen är till stor del ”fulvätgas”, alltså inte grön vätgas gjord på förnybar el
• tankställena är så få i Sverige att vätgasdrift ofta inte fungerar
• bilmodeller med vätgasdrift är få och relativt dyra
• bränslecellerna innehåller sällsynta och dyra metaller, främst platina.
Med detta som bakgrund, är det värt att notera att vätgasproduktionen blir allt mer effektiv, att grön vätgas är helt dominerande för bränslecellsbilar i Sverige, att vätgasmackarna blir flera, att bränslecellsbilarna kör utan tunga batterier, att ”tankningen” går på några minuter och att vätgasbilarna inte har laddning som tar tid och kan belasta elnätet vid fel tillfällen.
Vätgasbilar saknar alla batteridrivna elbilars nackdelar och har samtidigt alla fördelar. Men ett mycket stort moment 22, är bristen på vätgasbilar och vätgasmackar.
Bränslecellsbilarna i Sverige är få: Toyota Mirai, Hyundai Nexo och kanske snart BMW iX5 Hydrogen. Antalet mackar i Sverige är bara fem, enligt appen ”Tanka grönt”. Globalt finns endast 750 vätgasmackar 2022, enligt Pacific Northwest National Laboratory researcher. Dock sker en utbyggnad av tankställen, både nationellt och internationellt.
BMW ska tillverka cirka 80 exemplar av BMW iX5 Hydrogen för utvärdering. Först därefter ska bolaget bestämmer om det blir en storskalig produktion. Utvärderingen innefattar bland annat vintertestning i Sverige.
BMW iX5 Hydrogen visades för första gången på mässan IAA i Frankfurt 2019, fick premiär på bilsalongen i München 2022, presenterades mer i detalj i slutet av februari 2023 och kan komma i serieproduktion tidigast 2025. Bilen är baserad på modellen iX och har vätgasen lagrad i två tankar under 700 bars tryck.
Här är fakta om suven BMW iX5 Hydrogen:
Bilen har bakhjulsdrift och motor på 401 hästkrafter.
Tankningen tar fyra minuter.
Räckvidden är 50,4 mil (WLTP). Förbrukningen är inget BMW redovisar. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är mindre än 6 sekunder. Toppfarten är över 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 650 liter, med nedfällda baksäten 1 870 liter. Bilen har sannolikt inget bagageutrymme under huven (frunk).
BMW iX5 Hydrogen kan få möjlighet till dragkrok, dock oklart med vilken dragvikt.
Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen kommer sannolikt att få nätuppdatering (OTA).
Priset för BMW iX5 Hydrogen är inte klart och konkurrenterna är bara två. Oklarhet finns kring priset på vätgas, som i dag är cirka nio kronor per mil. Detta gör det än svårare att värdera bränslecellsbilarnas framtid.
Jörgen Bengtson
Foto: BMW