Den ikoniska jeepen – född i krigsmiljö, föregångare till begreppet suv och under ständig utveckling för alla vägar, väder och miljöer – finns nu som elbil. Det har fått utmärkelsen Årets bil 2023. Sopar den banan med alla andra suvar? Nej, Jeep Avenger som den heter, är mer anpassad till storstadsdjungeln än tropikdjungeln.
Den moderna eljeepen är långt från sin föregångare, men den har några delar gemensamt med begreppet ”jeep” och ”suv”: robusthet, hög markfrigång och kantiga skärmar. En samling europeiska motorjournalister korade Jeep Avenger till Årets Bil 13 januari 2023, men de nordiska motorjournalisterna placerade den först på tredje plats.
Med en traditionell definition av suv, är Jeep Avenger inte en suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och dragkrok, som jag räknar in som suv-krav. Dock lovar Jeep fyrhjulsdriven bil framöver.
Jeep Avenger är byggd på plattformen eCMP2 inom Stellantiskoncernen. Plattformsföregångaren användes till koncernkusiner som Citroën ë-C4, Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 och Peugeot e-208.
Dagens Nyheter testade Jeep Avenger i början av 2023 och gav den då 18 av 25 poäng i testet. Nu har Svenska Dagbladet testat den, men ännu sämre betyg 15,3 av 25 poäng (SvD har 36 poäng som max; bilen får 22 av 36 poäng).
SvD ger den toppbetyg (sex poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fem poäng) i säkerhet, mellanbetyg (fyra och tre poäng) i helhet och köregenskaper samt bottenbetyg (två poäng) i motor/växellåda och ekonomi. SvD summerar i rubriken: ”Avenger lovar tungt men håller tunt”.
Jag har skrivit en artikel om elbilen Jeep på Jörgensval.se: Jeep äntligen med el (11 februari 2023).
Här är fakta om Jeep Avenger.
√ Bilen har fått beteckningen suv, men uppfyller inte kraven på en suv.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 260 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är relativt hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men dess bensindrivna motsvarighet får näst högsta betyg (fyra poäng).
√ Snabbladdningen är 100 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 51 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,56 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 39,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.
√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 623 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 355 liter, med nedfällda baksäten 1 250 liter. Bilen har vad vi vet inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ha taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år med obegränsad körsträcka första två åren och högst 10 000 mil tredje året, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack två år, batteri sannolikt åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Jeep Avenger är från 470 000 kronor. Olika tillval gör bilen dyrare.
Svenska Dagbladet nämner tre specifika konkurrenter: Ora 300 Pro; Volkswagen ID.3, ”En populär bil i samma storleksklass, med snabbare laddning och lite mer påkostat inre och längre räckvidd”; Volvo EX30, ”Har denimklädsel i interiören och ett av marknadens bättre infotainmentsystem. Kommer med bakhjulsdrift. Versionen med längre räckvidd på 47,5 mil kostar 60 000 kronor extra.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Jeep Avenger, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ enpedalsläge
+ markfrigång på 20 centimeter
+ körlägen för snö, lera och sand
+ bra terrängegenskaper
+ litet batteri och ”hyfsat snål”
+ check på 20 000 kronor för tillvalsutrustning
+ tyst och smidig
+ ”största styrka är utseendet”
+ branta på- och avstigningsvinklar
+ rymliga stolar
+ Android Auto och Apple Carplay finns och är bättre än bilens navigator
+ bra utrymmen för liten suv
+ rymligt baksäte för både huvud och ben
På minussidan:
– långsam laddning
– kort räckvidd
– klen motor och långsam acceleration
– dyr
– ingen privatleasing
– navigator är tillval
– litet, opedagogiskt och innehållslöst infotainmentsystem, ”kan vara det sämsta på marknaden”
– plastig och spartansk inredning
– obekväma stolar
– ingen dragkrok
– saknar en hel del utrustning
– ingen rattvärme
– ingen lock för mittenfack
– kort mittarmsstöd
– inte full pott i krocktest
– inga parkeringssensorer fram
Jeep Avenger får 22 av 36 poäng i testet.
Testet publicerade i Svenska Dagbladet 14 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Jeep
Artikeln publicerad 14 oktober 2023