Elbilen Jeep Avenger blev Årets bil 2023, men är ingen jeep. Med en traditionell definition av suv – den moderna termen för ”jeep” – är Jeep Avenger inte en suv/jeep: den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och dragkrok.
Löftet vi hört om fyrhjulsdriven Jeep Avenger framöver, verkar inte heller bli verklighet.
Jeepen må vara ikonisk – född i krigsmiljö, föregångare till begreppet suv och under ständig utveckling för alla vägar, väder och miljöer. Men som elbil möter den inte kravet på en jeep. Europeiska motorjournalister korade Jeep Avenger till Årets Bil 13 januari 2023, men de nordiska motorjournalisterna placerade den först på tredje plats.
Jeep Avenger är byggd på plattformen eCMP2 inom Stellantiskoncernen. Plattformen – eller stora delar av den – är gemensam för många koncernkusiner: Citroën ë-C4, Crossback, Dongfeng Aeolus Yixuan EV, DS 3, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Peugeot e-208 och Peugeot e-2008.
Jeep Avenger finns i tre utrustningsversioner: basversionen Jeep Avenger Longitude, mellanversionen Jeep Avenger Altitude och värstingversionen Jeep Avenger Summit.
Dagens Nyheter har testat Jeep Avenger Summit. DN gör än mer tummen ner för denna version än DN-testet i början av 2023: Nu får den 17 av 25 poäng mot tidigare 18 av 25 poäng för Jeep Avenger Longitude. Mellan dessa tester har Svenska Dagbladet testat Jeep Avenger (sannolikt Altitude), som får betyget 15,3 av 25 poäng (SvD har 36 poäng som max; bilen får 22 av 36 poäng).
DN ger bilen toppbetyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, mellanbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi samt bottenbetyg (två poäng) i köregenskaper. DN summerar: ”Bristande kvalitetskänsla i inredningen, den trånga kupén och den mediokra laddningen gör inte Jeep Avenger till en dålig bil, men den är inte heller en särskilt bra bil.”
Jag har skrivit två artiklar om elbilen Jeep på Jörgensval.se: Ikonisk Jeep ingen bra elbil (14 oktober 2023) och Jeep äntligen med el (11 februari 2023).
Här är fakta om Jeep Avenger Summit:
√ Bilen är en halvkombi men kallas suv, trots att den inte uppfyller kraven på en suv.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 260 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är relativt hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men dess bensindrivna motsvarighet får näst högsta betyg (fyra poäng).
√ Snabbladdningen är 100 kilowatt, kW. Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar, kWh, brutto och 51 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,56 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 39 mil WLTP (för Altitude 39,6 mil och Longitude 40,4 mil).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.
√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 623 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 355 liter, med nedfällda baksäten 1 250 liter. Bilen har – vad vi vet – inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ha taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år med obegränsad körsträcka första två åren och högst 10 000 mil tredje året, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack två år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Jeep Avenger är från 469 900 kronor (Longitude), mellanversionen (Altitude) från 494 900 kronor och värstingversionen (Summit) från 519 900 kronor. Utöver detta finns olika tillvalspaket.
Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent, Renault Megan E-Tech Business Edition, som den möter i testet.
I sammanställningen nedan utgår jag från Jeep Avenger Summit, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra i älg- och bromstest
+ ”hyfsat snål”, bra energieffektivitet
+ bra skärmlösningar
+ markfrigång på 20 centimeter
+ har några terränglägen
På minussidan:
– priset, ”något för dyr”
– trång, ”baksätet är så litet att det knappt kan räknas”
– trångt även på förarplatsen, ”man sitter lågt med rumpan och högt med fötterna i en krum ställning”
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– bristande invändig kvalitet
– ingen terrängbil
– dålig startfunktion
– inget renodlat enpedalsläge
– för låg markfrigång ”för att ta sig upp för en riktigt brant grusbacke”
– ingen fyrhjulsdrift, kommer inte heller framöver med fyrhjulsdrift
– klen motorstyrka och acceleration
– ”medelmåttig körupplevelse”
Jeep Avenger Summit får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerade i Dagens Nyheter 2 december 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Jeep
Artikeln publicerad 15 december 2023