Kia Niro EV dyr men bra

Kias elbil Niro är populär på den svenska marknaden, trots att den inte är byggd på elbilsplattform och inte kan mäta sig med bolagets Kia EV6 eller Tesla Model 3 eller Y. Kia Niro har nu kommit i en uppdaterad version, Kia Niro EV, med mängder av nya funktioner. Den bör kunna behålla en ledande position bland elbilar i Sverige ett tag till, men är dyr.

”EV” i ”Niro EV” står för ”elbil” (”Electric Vehicle” på engelska). Niro EV är en vidareutveckling av e-Niro från början av 2019. Den har flera förbättringar jämfört med e-Niro, bland annat app, dragkrok, trefasladdning på 11 kW, ström till extern enhet (V2L), batteriförvärmning, fjärrstyrd parkering, större skärm, litet bagageutrymme fram, 70 kilogram lättare och lite längre räckvidd.

Kia Niro EV finns i tre versioner: basversionen Action, mellannivån Advance och toppversionen Advance Plus. Utöver dessa renodlade elbilsversioner, finns Niro EV också som Niro Plug-In Hybrid och Niro Hybrid. Gröna Mobilister avråder från basversionen Action: ”det är dumsnålt att inte ha all säkerhet som standard”.

På en punkt har Gröna Mobilister fel. Den påstår att Kia Niro har fyrhjulsdrift, men det har den inte. Eftersom också motorstyrkan är klen, är den knappast någon suv, som Kia påstår.

Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia EV9 imponerar (15 november 2023), Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 november 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).

Gröna Mobilister har testat Kia. Den ger inget betyg, men min tolkning av testet är att bilen hamnar precis under ”bäst-i-test”. Gröna Mobilister summerar helhetsintrycket i en jämförelse med Tesla Model Y och Kia EV6: ”…den väl tilltagna prislappen är helt enkelt svår att motivera”.

Jag har haft Kia e-Niro.

Här är fakta om Kia Niro EV Advance och Advance Plus.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 204 hästkrafter samt vridmoment på 255 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng) för versionerna Advance och Advance Plus.

√ Snabbladdningen är 100 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 68 kilowattimmar (kWh) brutto och 64,8 kWh netto med 400 voltssystem.

√ Förbrukningen är 1,57 kWh per mil.

√ Räckvidden är 46 mil (WLTP).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,8 sekunder.

√ Toppfarten är 167 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 814 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 475 liter, med nedfällda baksäten 1 392 liter. Bilen har litet utrymme under durken och ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 20 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram, och taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA), däremot instrumentpanel framför ratten och och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, sju års assistans vid originalservice samt batteri sju år eller 15 000 mil.

√ Priset för Kia Niro Active är från 530 500 kronor, för Kia Niro EV Advance från 560 500 kronor och för Kia Niro EV Advance Plus från 580 500 kronor. Det finns en del tillval, som ökar priset.

Gröna Mobilister nämner sju specifika konkurrenter till Kia: Cupra el Born, ”Äntligen fixade”; Hyundai Kona, ”Samma bas, mindre men också 100 000 kr billigare”; Kia EV6, ”Inte så stort steg upp prismässigt, mycket mer bil för pengarna”; MG, ”Utrymmesmässigt liknande, billigare, laddar snabbare”; Nissan Ariya, ”Mer suv-lik, fler versioner att välja mellan”; Tesla 3, ”Du får en Tesla för samma pengar. Say no more.”; Volkswagen ID.3, ”Äntligen fixade”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia Niro EV Advance/Advance Plus, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”elbil från grunden – och det märks”
+ har ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ rymlig och bekväm
+ bra garantier
+ Android- och Apple Carplay-smarttelefonspegling
+ smart navigator
+ bra avvägning mellan analoga och digitala vred/knappar
+ flytande mittkonsol
+ påkostat materialval, inte möjligt välja läderklädsel
+ rattvärme och möjlighet att ställa ratten i alla led
+ sköna, uppvärmda och ventilerade framstolar
+ passagerarstolen kan fällas nästan helt horisontellt
+ litet, öppningsbart soltak
+ rymligt baksäte
+ baksäten med egen ventilationskontroll och flera ladduttag
+ baksätena fäll- och delbart 60/40
+ platt golv med nedfällda baksäten
+ rimligt stort bagageutrymme med bagagelucka som går långt ner
+ utrymme under durken och under motorhuven (frunk)
+ dragkrok, dock med maximal dragvikt på 750 kilogram
+ trygg och lugn körning med bekväm fjädring
+ exakt styrning och bra filkörningsassistent
+ självparkering och andra tekniska hjälpmedel
+ bra bromskraftsåterföring, från segelläge till enpedalskörning
+ smidiga paddlar bakom ratten för bromskraftsåterföring
+ fyra körlägen, där inställt läge gäller även vid omstart
+ rimlig räckvidd
+ värmepump och klimatanläggning för enbart förare
+ optimal placering av ladduttaget, i mitten av fronten
+ erbjuder förnybar el med kompletterande klimatkompensation
+ låga driftskostnader
+ förväntat bra andrahandsvärde

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning
– hög förbrukning, i synnerhet i motorvägsfarter
– dålig runtomsikt och bakåtsikt
– mörk kupé på grund av breda C-stolpar och liten bakruta
– mycket dålig röststyrning
– konstigt utformade och hårda nackstöd
– flera säkerhetsfunktioner saknas i grundversionen Active
– långsam snabbladdning och 400-voltssystem
– finns inte med fyrhjulsdrift

Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 25 september 2023.

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 21 november 2023