Toyota är världens största biltillverkare – men sent ute med elbilar. Den bil som snart kommer på den svenska marknaden, Toyota bz4X, har fått ljumt mottagande. I Svenska Dagbladet får dock bilen hyggligt betyg och omdöme.
SvD ger bilen omdömen som ”är rejält körglad, terrängduglig och har en räckvidd på över 45 mil”. Däremot gör SvD tummen ner för dragvikten på 750 kilogram, som ”är i klenaste laget”.
Toyota satsar – om än sent – hårt på elbilar. Fram till 2030 ska Toyota komma med sju elbilar från bz-familjen. ”bz” står för ”beyond zero” och alluderar på att de är noll utsläpp. ”BZ” skrivs också med versaler i andra sammanhang.
Toyota hade kunnat vara ett ledande elbilsmärke. SvD påminner om att bolaget tidigt investerade i Tesla, hade en första elbil för USA-marknaden – RAV4 – baserad på Teslas teknik och var pionjär med hybridteknik på bilen Toyota Prius 1997. Toyota drog sig tidigt ur samarbetet med Tesla, vilket bolaget rimligen ångrar djupt i dag.
Bilen kommer snart med helt elektronisk styrning (”steer-by-wire”) och ”ratt” i form av två handtag (”flygplansratt” eller ”yoke-kringla”) och fullt rattutslag med mindre vridning på ”ratten”.
Bilen kan ta emot snabbladdning på 150 kW. Den ska ladda 5–80 procent på drygt 30 minuter. Topphastigheten är 160 kilometer per timme. Accelerationen, 0–100 kilometer per timme, är 6,9 sekunder.
SvD ser tre huvudkonkurrenter till Toyota bz4X, Tesla Model Y AWD Long Range, Volkswagen ID.4 GTX och Nissan Ariya.
Toyota bz4X lanserar sig som en suv i mellanklassen, med den har bara dragkroksvikt på 750 kilogram.
Något som sticker ut rejält är batterigarantin. Toyota garanterar minst 70 procents kapacitet på batteriet upp till 1 000 000 kilometer!
Bagageutrymme är på 453 liter, oklart hur stort med nedfällda baksäten.
Priset för bz4X är inte klart. SvD konstaterar att de flesta konkurrenter har betydligt större dragvikt än Toyota, så detta måste rimligen påverka priset om bilen ska få bra försäljningssiffror.
I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota bz4X med fyrhjulsdrift och det större batteriet (71,4 kilowattimmar), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ mycket bra terrängegenskaper med bland annat klättringsfunktion
+ bra köregenskaper
+ bra elektronisk fyrhjulsdrift
+ hög markfrigång: 21 centimeter
+ bra bagageutrymme
+ generös batterigaranti: 100 000 mil
+ snabbladdning på 150 kW
+ direkt styrning
+ gott om utrymme i baksätet
+ tillval solcellstak
+ hög komfort
+ värmepump
På minussidan:
– relativt kort räckvidd: cirka 45 mil WLTP
– relativt liten effekt (hästkrafter)
– dålig släpvagnsdragvikt: 750 kilogram
Toyota bz4X får 26 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 26 mars 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 26 mars 2022