Lucid Air mycket bra men dyr bil

Amerikanska Tesla introducerade den moderna elbilen. Men Teslas bilar är inte lyxbilar av tysk modell. Nu kommer amerikanska Lucid med flera elbilar, som utmanar de tyska premiumbilarna. Först ut är sportbilen Lucid Air Touring.

Bakom bilen står Lucid Motors, ett amerikanskt bilföretag, grundat 2010 och med första produktionsbilen 2021. Lucid Motors utmanar Tesla inom segmentet elbilar, som är snabba och har lång räckvidd, samt Audi, BMW och Mercedes-Bentz inom premiumsegmentet. Grundare av och verkställande direktör för Lucid Motors är Peter Rawlinson, tidigare chefsingenjör på Tesla och delaktig i utvecklingen av Tesla Model S. Peter Rawlinson tyckte han kunde göra en ännu bättre elbil…

Lucid Air kommer till en början med två elbilar: sportbilen Lucid Air och suven Lucid Gravity, som kommer 2024.

Lucid Air finns i fyra modeller: bakhjulsdrivna Lucid Air Pure RWD, fyrhjulsdrivna och motorstarkare Lucid Air Touring, fyrhjulsdrivna och än motorstarkare Lucid Air Grand Touring samt värstingmodellen Lucid Air Sapphire (även kallad Lucid Air Dream Edition), som ännu inte finns i Sverige.

Alla Lucidbilar bygger på renodlad elbilsplattform, Lucid Electric Advanced Platform.

Dagens Nyheter har testat Lucid Air Touring och ger den 21 av 25 poäng, vilket gör den till ”bäst-i-test”, men där priset är problem. Lucid Air Touring får högsta betyg (fem poäng) i kategorierna köregenskaper, miljö och komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi. DN summerar i rubriken: ”Sportig amerikansk elbil utmanar tyska lyxmärken”.

Jag har inte skrivit någon artikel om Lucid på Jörgensval.se.

Här är fakta om Lucid Air Touring.

√ Bilen är en sedan.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 620 hästkrafter (hk), varav 310 hk fram och 310 hk bak, samt vridmoment på 1 200 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 250 eller 300 kilowatt (kW), båda uppgifterna förekommer, med 900-voltssystem. Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 94 kilowattimmar (kWh) brutto och 92 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,6 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 64,8 mil WLTP, beroende på däck (19, 20 eller 21 tum) kan den vara 64,8, 65,1, 66,0 eller 72,5 mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,2 sekunder.

√ Toppfarten är 225 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 435 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 910 liter, med nedfällda baksäten 1 834 liter. Bilen har utrymme under durken och gigantiskt bagageutrymme under huven (frunk) på 283 liter.

√ Om bilen har möjlighet till dragkrok och/eller taklast är inte klart.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är inte klara mer än för batteriet: åtta år.

√ Priset för Lucid Air Touring i Sverige är inte klart, men DN gissar för Pure drygt 950 000 kronor, för Touring cirka 1,2 miljoner kronor, för Grand Touring cirka 1,5 miljoner kronor och för Sapphire cirka 2 miljoner kronor. Jag tror priserna är i underkant med tanke på Lucids priser i Norge. Det allra mesta ingår i respektive pris, tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Lucid Air Touring, mer än i förbifarten BMW, Mercedes-Bentz och Tesla.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lucid Air Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ finjusterat chassi
+ stort bagageutrymme
+ “bilvärldens största ‘frunk‘”
+ design
+ bra komfort
+ lugn och behaglig förarmiljö
+ bra fjädring med individuell justering
+ direkt styrning
+ bra väghållning, som inte ”kränger i kurvorna, niger vid inbromsning eller sätter sig på baken vid snabb acceleration”
+ mycket bra långfärdsbil
+ tyst
+ ombonad kupé
+ glastak som går långt framför solskydden
+ gigantisk skärm delad i tre enheter: ljus och dörrar, information till föraren samt navigering och underhållning
+ bra avvägning mellan fysiska och digitala reglage
+ inställbar förarprofil som känner igen föraren som sätter sig i bilen
+ många lyxiga finesser i standardutförandet

På minussidan:
– dyr
– bred
– nytt märke med osäker framtid och andrahandsvärde
– ännu inget garantipaket för Sverige

Lucid Air Touring får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 11 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Lucid

Artikeln publicerad 12 november 2023