MG4 bra men inte topp i test

Kinesiska MG4, som rider högt på sitt brittiska arv, är en av de bästa lågpriselbilarna på den svenska marknaden. Nu har den kommit i en ny version, som bygger vidare på framgången med lilla suven MG ZS EV och MG5 år 2021, MG4 Electric. MG4 är byggd på en ren elbilsplattform (MSP), är större och mer mogen som bil än sina syskon.

MG står historiskt för ”Morris Garages”, ett anrikt brittiskt bilmärke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten (SAIC) MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare. SAIC gjorde om märket i grunden – märket i fronten är det enda som påminner om arvet. År 2021 blev MG ett elbilsmärke på den europeiska marknaden. MG fick mindre smickrade uppmärksamhet i Vi Bilägare 2022, där det framgår att MG skickar mängder av personlig data från bilarna till Kina.

MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.

Dagens industri har testat denna bakhjulsdrivna bil, som Di betecknar som ”mer mogen än tidigare MG-modeller”. Dock ger inte Di bilen särskilt högt betyg, eftersom den anser att bilen har bristande köregenskaper och bilkänsla, men ändå prisar Di bilen på många punkter. Samtidigt nämner inte Di flera intressanta funktioner som MG4 har: powerbank (V2L) på 2,2 kW, headupdisplay, trådlös laddning av mobiler och plattor samt tillval av dragkrok, värmepump, kamera på 360 grader och rattvärme.

Här är lite fakta om MG4 Electric med bakhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Batteriets storlek är 64 kWh och räckvidden är 43,5 mil. Förbrukningen är 1,66 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 350 liter, med nedfällda baksäten 1 165 liter.

Bilen finns med dragkrok, med dragvikt på 500 kilogram.

MG4 har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.

Priset är från 414 990 kronor före miljöbonus för inköp. Privatleasingpriset är 3 990 kronor per månad (två eller tre år, 1 000 mil per år). För den som vill ha extrautrustning finns tillvalet Luxury.

Di nämner tre specifika konkurrenter till MG4: Nissan Leaf för 461 070 kronor, Peugeot E-2008 för 499 900 kronor och VW ID.3 för 479 900 kronor.

Under 2023 kommer MG4 i ytterligare två versioner, en prestandaversion som accelererar från 0 till 100 på under fyra sekunder och en billigare version med kortare räckvidd.

I sammanställningen nedan utgår jag från MG4 Electric, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ pris, ”mycket bil för pengarna”
+ lätt att köra
+ startar utan startknapp
+ låg ljudnivå
+ bra snabbladdning och räckvidd
+ tillräckligt snabb acceleration

På minussidan:
– bristande köregenskaper
– okänslig och seg skärm
– dålig filhållningsassistent
– tveksam akterdesign

MG4 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 22 oktober 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: MG

Artikeln publicerad 22 oktober 2022