Mini Aceman bra men dyr

Tyska BMW (Bayerische Motoren Werke) köpte brittiska Mini, ”Hundkojan”, och gjorde nystart 2001. Nu satsar BMW på eldrift för Mini. Senast år 2030 ska alla Minibilar som lanseras vara eldrivna. Än så länge bygger dock BMW bilarna i Kina. Bilen har många förtjänster, men Mini Aceman – som denna artikel handlar om – är för dyr.

Det finns tre eldrivna modeller av Mini: Mini Cooper, Mini Aceman och Mini Countryman.

Mini Aceman introducerades 2024, med Mini Clubman som föregångare. Det är en kompakt crossover, som är tänkt att överbrygga gapet mellan Cooper och Countryman.

Mini Aceman har en plattform, Spotlight EV, utvecklad tillsammans med kinesiska Great Wall Motors. Bilen byggs i Kina.

Mini Aceman finns i tre versioner: instegsmodellen Aceman E, mellanmodellen Aceman SE och toppmodellen JCW Aceman E. Den här artikeln handlar om Mini Aceman SE

Mini Aceman är en halvkombi eller crossover, även om Mini kallar den suv. Den är dock ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, har dragkrok med låg dragvikt (750 kilogram), litet bagageutrymme och låg markfrigång (14 centimeter). Däremot uppfyller den kraven på en suv i form av plats för fem personer och rimlig motorstyrka.

Vi har skrivit fyra artiklar om Minis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Mini Cooper E – ”vill ha” men brister (21 oktober 2024).

Webbplatsen Högsta växeln har testat Mini Aceman SE och ger den 3 av 5 poäng. Betyget är ett tummen nej, även om webbplatsen har en del gott att säga om bilen, men den är för dyr. Högsta växeln ger inte några delbetyg, utan bara ett sammanfattande betyg i halva steg.

Högsta växeln sammanfattar sin syn på Mini Aceman i artikeln: ”Det är en andrabil som försöker åstadkomma lite väl mycket på samma gång.”

Här är fakta om Mini Aceman SE:
√ Liten halvkombi, kallar sig för suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 218 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 330 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testat i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 95 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 29 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge; plug & charge kommer.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 54,2 kilowattimmar, kWh, brutto och 49,2 kWh netto.
√ Blandad körning 1,4 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 40,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 7,1 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 785 kilogram.
√ Maxlast 450 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 300 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 005 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Taklast ingen uppgift.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 408 x 175/200 x 151 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Mini Aceman SE är från 455 900 kronor, med Mini Aceman E från 408 900 kronor och Mini JCW Aceman E från 544 900 kronor. Det finns gott om tillbehörspaket, som ökar priset.

Jag saknar en del på Mini Aceman SE: version med fyrhjulsdrift (om den ska kalla sig suv), ström från bilen/batteribank (V2L), främre lastutrymme (frunk) även om det är litet, högre dragvikt och kanske snabbare snabbladdning.

Högsta växeln jämför Mini Aceman med Peugeot e-208, den mindre Renault 5 och Volvo EX30. Webbplatsen säger att den som vill ha en eldriven ”designklassiker av mindre snitt tar sig med fördel en titt på den stiligare Renault 5 eller Minis egna klassiker Cooper”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Aceman SE, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ “mästerlig interiör”
+ spännande, nytänkande och gedigna material
+ premium i sitt segment
+ bra köregenskaper
+ har individualitet
+ bra med fysiska reglage
+ ”vettigt infotainmentsystem”
+ vindrutevisning (HUD) tillval
+ bra kurvhantering
+ bra även i motorvägshastighet

På minussidan:
– dålig komfort
– dyr
– långsam laddning
– inte särskilt smickrande design
– trångt baksäte
– litet bagageutrymme
– tar inte ojämnheter i vägen bra

Mini Aceman SE får 3 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på webbplatsen Högsta växeln 30 oktober 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Mini

Artikeln publicerad 5 november 2024