En elbil som laddar batteriet fullt på fem minuter? Ja, det finns, men då är det byte av batteri på fem minuter vi talar om. Kinesiska Nio hade premiär på detta 2021 i Norge och har nu kommit till Sverige med batteribytesstationer i Varberg och Manntorp samt flera till på gång – samt en bra suv, Nio EL7.

När den första Nio kom till Sverige, Nio ET7, hade den inte ett köppris, utan bara möjlighet till dyr leasing. På andra europeiska marknader fanns den att köpa. I Sverige blev det samfällt tummen ner och totalt fiasko för bilen – med en registrerad bil. Nu gör Nio ett nytt försök med Nio EL7, som har betydligt bättre förutsättningar.

Det som gör bilen riktigt spännande är affärsmodellen: möjlighet att byta batteri på fem minuter, att hyra istället för att köpa batteri, att uppgradera till större batteri, att se bilen i visningsrum som är mer av vardagsrum och lekområde än bilhall, att köpa bil direkt från tillverkaren och att använda app som är mer livsstil än bilapp och säljer mycket mer än bilkontroll.

Många avfärdar kanske Nio som ett av flera kinesiska lycksökarbolag. Så kan det naturligtvis vara, men det kan också vara så att kinesiska bilbolag håller på att göra entré på europeiska och internationella marknader, som motsvarar det som japanska och senare koreanska bilföretag gjorde. Nio är inte heller ett inåtvänt kinesiskt bolag: tillverkning i Kina, forskning i Kalifornien, motorutveckling i Storbritannien, design i Norge och marknad i ledande elbilsländer.

Jag har skrivit flera artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Dagens industri har testat Nio EL7 och gör tummen upp för den, även om den inte blir bäst-i-test. Rubriken på artikeln summerar vad som gör Nio-bilarna speciell: ”Nio laddar om på fem minuter”. Di börjar ingressen om denna suv med: ”Ombonad, lyxig och med sköna material […] är fullutrustad med bekvämligheter och teknik”.

Priset för Nio EL7 med 100 kWh-batteri är från 1 079 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns några få tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar Nio EL7? Di nämner specifikt tre bilar: Audi Q8 e-tron, BMW iX och Mercedes-Benz EQS SUV.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio EL7 med batteriet på 100 kWh, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ombonad
+ lyxig
+ hög komfort
+ avancerad luftfjädring
+ tyst kupé
+ bekväma stolar och passagerarsäten som kan fällas ner för vila
+ lidar (radar), 33 sensorer, 12 ultraljudssensorer, 7 kameror och 5 radar som skannar omgivningen
+ systemuppdatering via nätet (OTA)
+ förberedd för autonom körning
+ lyckad minimalistisk design
+ instrumentering framför ratten
+ head-up-display
+ tio olika körlägen
+ panoramaglastak
+ högklassig musikanläggning
+ stort bagageutrymme
+ dragvikt på 2 000 kilogram

På minussidan:
– diffus styrning
– röststyrning på engelska
– dyr/dålig ekonomi
– ingen möjlighet till tredje sätesrad

Nio EL7 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 3 mars 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Läs hela artikeln på Nio EL7 laddar på fem minuter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *