Volvo personvagnar har varit sen på elbilsbollen. Bilarna som företaget har presenterat har inte väckt någon jätteentusiasm eller haft ett väldigt sent leveransdatum från presentationen, men Volvo är ett starkt varumärke. Än så länge kan det leva på sitt rykte, men hur länge till? Volvos första renodlade elbil, Volvo C40 Recharge Twin Motor, är en rimligt bra elbil, men dyr.

Volvo har mycket högt ställda mål för eldriften: 2025 ska alla Volvos bilar vara elektrifierade och 2030 ska Volvo bara sälja elbilar. Jag förstår inte hur Volvo ska nå målen, om man inte fuskar och låter laddhybrider kvala in som ”elektrifierade” och ”elbilar”.

Volvo C40 Recharge Twin Motor är en fyrhjulsdriven suv, som också är Volvos första bil byggd på en renodlad elbilsplattform. Denna delar Volvo med sina syskon/kusiner Polestar och Lynx.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Gröna mobilister, tidigare Gröna bilister, har testat Volvo C40 Recharge Twin Motor och är inte förtjust: bilen är bra men för dyr. Gröna mobilisters test är omfattande och ger många ”plus” och ”minus”. Ändå kan man summera den som ett steg framåt för Volvo som elbil.

Priset för Volvo C40 Recharge Twin Motor är från 697 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillval, som höjer priset rejält.

Vilka bilar konkurrerar Volvo C40 Recharge Twin Motor med? Gröna mobilister nämner specifikt fem bilar: Audi Q4 e-tron Sportback, Polestar 2, Škoda Enyaq iV Coupé, Tesla Model Y och Volvo XC40

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo C40 Recharge Twin Motor (fyrhjulsdrift), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ accelerationen är ”stadig, stabil snabbhet, ljudlös och utan hjulspinn”
+ hög komfort på bra väg rakt fram
+ hög säkerhet
+ fyrkantigt och lättlastat bagageutrymme
+ platt bagagegolv med fällda baksäten
+ genomlastningslucka
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ smarta lösningar och fack i kupén
+ rejäl dragvikt på 1 800 kilogram
+ lättbegriplig och tydlig instrumentering
+ bra röststyrning
+ sätesvärme i tre steg och rattvärme
+ värmepump och uppstyrd kupévärme
+ 360-graderskamera
+ toppfarten begränsad till 180 kilometer per timme
+ enpedalskörning
+ fyrhjulsdrift ger trygghet i halkan

På minussidan:
– högt pris
– hög bränsleförbrukning
– sämre snabbladdning än angivet
– trångt baksäte med max 160 centimer lång passagerare i mitten
– sämre köregenskaper på dålig och kurvig väg
– kardantunnel
– enda öppningen av huv är med spak i kupén
– hög totalvikt, vilket med släp kräver annat körkort
– borde ha flera manuella reglage
– ingen löpande angivelse av momentan förbrukning och återstående räckvidd i kilometer
– ingen lyxkänsla i inredning
– dålig bakåtsikt
– ingen inställningsbar bromskraftsåterföring
– för mycket vägbuller
– inget prisvärt laddnätverk
– brister i vinkelvarnare och filhållare
– tveksamt med rekommenderat året-runt-däck

Gröna mobilister ger inga poäng i testet.

Testet publicerades på sajten Gröna mobilister 1 februari 2023.

Läs hela artikeln på Volvo C40 steg framåt för elbil!

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *