Det finns mängder av kinesiska märken, men bara tre som kommer starkt i premiumsegmentet för elbilar, BYD, Nio och Xpeng. Nio har kommit med en medelstor sedan, Nio ET5. Den är bra men dyr.

Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET5 bra men dyr elbil (20 maj 2023), Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Nio – liksom BYD, Xpeng och även andra kinesiska tillverkare – tar rygg på Teslas modeller. Men de vill också konkurrera med etablerade premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo samt också med små aktörer som Polestar.

Med den nya modellen har Nio tre modeller i Sverige – sedanerna Nio ET5 och Nio ET7 samt suven Nio EL7 – men totalt åtta modeller som passerat revy.

Nio skiljer sig på flera punkter från andra biltillverkare: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på fem minuter på särskilda batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batterier (batterier finns på 75 kWh, 100 kWh och snart 150 kWh) samt en miljö med Niohus (visningsrum, kafé, barnpassning, bilhantering med mera) och varor som lockar till mer än bilköp.

I Sverige har Nio batteribytesstationer på snart sju platser: Varberg, Mantorp, Kungälv, Mariestad, Enköping (mitten av juli), Stockholm (mitten av augusti) och Arlandastad (september). Totalt har Nio över 1 400 globalt. Det går också att supersnabbladda på dessa batteribytesstationer. Nya stationer erbjuder en snabbladdning på upp till 500 kW, vilket är högre än gällande CCS-standard på strax över 350 kW.

Dagens Nyheter har testat Nio ET5 Long Range. Den får bra omdöme men inte toppbetyg, 18 av 25 poäng, och inte full pott inom någon kategori. Ekonomin drar ner betyget rejält till två av fem möjliga poäng i kategorin ekonomi.

Priset för Nio ET5 är från 556 000 kronor, med köp av 75 kWh-batteri 686 000 kronor och 100 kWh-batteri 796 000 kronor alternativt batterihyra på 1 799 kronor respektive 2 999 kronor per månad i åtta år.

Dagens Nyheter nämner en konkurrent till Nio ET5 Long Range, Tesla Model 3 Long Range. Den ”har liknande prestanda och räckviddssiffror – och bättre laddprestanda” och är billigare (587 990 kronor).

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET5 Long Range (100 kW-batteri), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ starka elmotorer
+ tyst
+ bra köregenskaper
+ snål
+ bra fjädring, ”följsam utan att vara slapp”
+ bra kurvtagningsförmånga
+ ”kul att köra”
+ Spotify och Tidal installerade
+ mycket bra förarstödssystem
+ tyst
+ smidiga batteribyten

På minussidan:
– dyr
– liten bagageutrymme
– inte distinkt styrning
– liten öppning till bagageutrymmet men fällbara baksäten
– högljudda och irriterande varningar
– förvirrande förarstödssystem
– ingen Apple Carplay eller Android Auto
– dålig snabbladdning
– inget möjlighet till batteribyten med köpta batteri och köpt bil

Nio ET5 Long Range får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 1 juli 2023 bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Läs mer på Nio ET5 bra med dyr!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *