Nissan

Nissan Leaf, världens första framgångsrika elbil, har både fått en helt ny efterföljare som Leaf och en mindre bil, Micra.

Nissan var tidigt ute med modellen Leaf, som kom 2010 och nu finns i tredje generationen. Nu kommer den mindre Nissan Micra som elbil. Fosilbilsversionen av Micran har byggts i mer än sju miljoner exemplar; elversionen är sjätte generationen. Den har stora likheter med Renault 5 E‑Tech.

Nissan Micra finns ännu inte i Sverige. Nissan säger att de ska börja ta emot beställningar innan året är slut. Beräknad leveransstart är början av 2026.

Nissans ägare är japanska Nissan, som har franska biltillverkaren Renault som största ägare. Båda företagen är en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Nissan Micra bygger på en renodlad elbilsplattform, AmpR Small, tidigare kallad CMF-BEV eller AmpR Small platform.

Den delar plattform med Renault 5 E‑Tech och Renault 4 E‑Tech

Nissan Micra kommer sannolikt i två versioner i Sverige: en standardversion på 40 kilowattimmar, kWh. och en större version (extended range) på 52 kWh. Till detta kommer sannolikt tre utrustningsnivåer: standard (möjligt med namn ”Engage”), mellan (”Advance”) och topp (“Evolve”). Denna artikel handlar om Nissan Micra 52 kWh, oklart med vilken utrustningsnivå, som Auto, motor & sport har testat.

Nissan byggs för den europeiska marknaden i Ampère ElectriCity-anläggningen i Douai, Frankrike.

Auto, motor & sport har testat Nissan Micra 52 kWh och ger den betyg 4 av 5, där tidningen sätter betyg i halva steg. Vi tolkar omdömet som godkänt.

Auto, motor & sport skriver i rubriken: ”Klassikern har blivit eldriven”. I artikeln sammanfattar tidningen: ”… Micra egentligen är en förklädd Renault 5. Men den övertygar med trevliga köregenskaper, bra fjädring och mer än tillräcklig prestanda. Allt detta klarar förstås R5 lika bra.”

Auto, motor & sport är först med att testa Nissan Micra 52 kWh av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet och Vi Bilägare.

Vi har skrivit elva artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nissan Leaf 75 kWh godkänd (251108).

Bilen är, enligt Nissan, en kompakt småbil, alltså inte en suv.

Här är fakta om Nissan Micra 48 kWh och Nissan Micra 52 kWh:
√ Företaget kallar bilen kompakt kombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 122/150 hästkrafter, hk, 90/110 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 225/245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 80/100 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent drygt 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 44/55 kWh, och netto 40/52 kWh.
√ Blandad körning 1,47 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 41,5 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9/8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 380/1 450 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 480 kg.
√ Bakre lastutrymme 326 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 106 l.
√ Inget lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kg.
√ Oklart om taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 397 x 177 x 149 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt 3 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sannolikt tolv år, lack sannolikt tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Nissan Micra 40 kWh från 369 000 kronor. Högre utrustningsnivåer gör bilen väsentligt dyrare.

Auto, motor & sport nämner en huvudkonkurrent till Nissan Micra: Renault 5 e-tech.

Andra konkurrenter är: Citroën e-C3, Fiat 500e, Opel Corsa‑e och Peugeot e‑208.

Jag saknar en del på Nissan Micra 52 kWh: XXXXXX snabbare laddning, dragkrok med rejäl dragvikt, taklast, frunk och besked om hög maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Micra 52 kWh som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra körupplevelse
+ “liten och överskådlig”
+ ”rejält bett i gaspedalen”
+ lättgående och exakt styrning
+ rattpaddlar för bromskraftsåtervinning
+ enpedalsläge
+

På minussidan:
– svårt att hitta Nissanidentiteten
– brister i förarstolen

Nissan Micra 52 kWh får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i tidningen Auto, motor & sport nummer 12, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nissan

Artikeln publicerad 9 november 2025