Peugeot är ett innovationsdrivet bilföretag, med bilar som ofta är ”egna”. Men elbilsutvecklingen har varit sen. Peugeot kom först med elbilen e-2008, en liten suv med udda lösningar, sedan den större e-3008, som har bra räckvidd och i övrigt gör den till ett halvbra val, och nu stora e-5008, en bil för sju personer.
Modellen e-5008 bygger på den stora familjebilen från 2009, som blev fossil-suv 2017.
Peugeot e-5008 bygger på en renodlad elbilsplattform, STLA Medium. Bilen finns också som laddhybrid och hybrid.
Peugeot e-5008 finns än så länge i en modell, med mindre batteri och framhjulsdrift. Senare kommer en modell med större batteri och fyrhjulsdrift. Den här artikeln handlar om Peugeot e-5008 210 hp GT, som har tvåhjulsdrift och litet batteri.
Peugeot kallar e-5008 210 hp GT för en stor suv, men den uppfyller inte kraven på en suv. Den har varken fyrhjulsdrift, kraftfull motor, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt, stort bagageutrymme eller hög markfrigång. Det är bara genom att den har plats för sju personer, som den med råge uppfyller detta delkrav på suv.
Jag har skrivit tre artiklar om Peugeots elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Peugeot e-3008 halvbra elbil.
Dagens Nyheter har testat Peugeot e-5008 210 hp GT och ger den 18 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som klart under ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och komfort samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och ekonomi.
Dagens Nyheter sammanfattar sin uppfattning om Peugeot e-5008 210 hp GT i testet: ”en smidig suv [för sju personer] som mäter in på 4,79 meter i längd”.
Här är fakta om Peugeot e-5008 210 hp GT:
√ Bilen är en stor suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 213 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Tre sätesrader, sju sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 160 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 36 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW (tillval).
√ Ingen Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 77 kilowattimmar, kWh, brutto och 73 kWh netto.
√ Blandad körning 1,77 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 50,2 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 9,7 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 218 kilogram.
√ Maxlast 682 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 259 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 815 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 000 kg.
√ Ingen uppgift om taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 479 x 190 x 169 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år (snart åtta) eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Peugeot e-5008 210 hp GT är från 669 900 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.
Jag saknar mycket på Peugeot e-5008 210 hp GT: fyrhjulsdrift, kraftfullare motor, 800-voltsystem för snabbare snabbladdning, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större bakre lastutrymme, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), nätuppdatering (OTA), möjlighet till taklast, flera fysiska reglage, campingläge och lägre pris.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter, men pekar på att andra sjusitsiga suvar som Kia EV9, Volkswagen ID.Buzz och Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-5008 210 hp GT, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rymlig
+ flexibel
+ komfortabel
+ liten sjusitsig bil
+ synnerligen väldisponerad
+ alla stolar fällbara
+ delad och skjutbar stolsrad i mitten
+ helt platt golv
+ ligger stadigt på vägen
+ bra styrning
+ körassistenten får godkänt
+ rimligt bra räckvidd
+ snål förbrukning
+ värmepump
På minussidan:
– svag vägkontakt
– förarmiljön passar inte alla
– få fysiska vred
– trång, tredje sätesrad
– ingen klimatzon för tredje sätesraden
– liten ratt
– vindbrus i motorvägsfart
– långsam acceleration
Peugeot e-5008 210 hp GT får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 september 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot
Artikeln publicerad 30 september 2024