Volvo EX30 AWD bra men dyr

Volvo EX30 och starkt försenade Volvo EX90 avgör sannolikt om Volvo klarar övergången till elbilseran eller inte. Dessa bilar ska ge Volvo en ny position på marknaden och ta upp konkurrensen med prestigemärkena. Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 med fyrhjulsdrift, lång räckvidd och ”extra allt”. Gröna Mobilister tycker om bilen, men den är för dyr.

Det jag saknar är främst ett bagageutrymme under huven värt namnet, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display), flera manuella reglage samt lägre pris.

Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2. Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Smart, Volvo och Zeekr. Volvo EX30 byggs i kinesiska Zhangjiakou och med start under 2025 även i belgiska Gent. 

Bilen är en liten suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik och markfrigång på 16 centimeter. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.

Volvo EX30 finns i tre modeller: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). En mer renodlad suvversion är på gång, Volvo EX30 Cross Country. För varje version finns olika tillvalspaket: Core (grundpaket), Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om värstingmodellen med största tillvalspaket, Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance.

Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance. Gröna Mobilister gör ett försiktigt tummen upp för denna Volvo EX30 men varnar för instegsmodellen, som visserligen har lågt pris (429 000 kronor): ”Men batteriet är för litet och avsaknaden av värmepump är dumt, så räckvidden hamnar för det mesta under 30 mil.” Samtidigt tycker organisationen att den testade bilens prislapp ”på över 600 000 kronor är svår att försvara”.

Gröna Mobilister summerar ändå ”… kammar Volvo bara hem de förväntade fem stjärnorna i Euro NCAP så är en fin placering i Miljöbästa Bil absolut inom räckhåll.”

Gröna Mobilister nämner nio konkurrent till Volvo EX30: Cupra Born, ”Golf som elbil men med avskalat inre”; Jeep Avenger: ”Årets bil, första eldrivna Jeep, ännu mindre”; MG4, ”Kanske bästa folkelbil nu, offensivt prissatt”; Renault Mégane och Scenic: ”Fransk komfort, stora utrymmen, effektiv drivlina”; Smart #1, ”Samma plattform, annat utförande”; Tesla Model 3, ”En storlek större, men direkt konkurrent på grund av aggressivt pris”; Volvo XC40 ”Större, tyngre, äldre, dyrare”; Volkswagen ID.3, ”Golf som elbil men med avskalat inre”;

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se:  Tveksam: olvo EX30 lång räckvidd  (1 juni 2024), Småfel på Volvo EX30 (11 april 2024), Nygamla Volvo EC40 halvbra (10 mars 2024), Volvo EX30 står sig bra (9 mars 2024), Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (17 februari 2024), Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Här är fakta om Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance:
√ Bilen är en liten suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 158 kilowatt (kW); 400 voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 25 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Ingen Plug & charge. 
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 69 kilowattimmar, kWh, brutto och 64 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,75 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 45/46/47 mil WLTP (olika uppgifter förekommer).
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 3,6 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 862 kilogram.
√ Maxlast 450 kilogram.
√ Bagageutrymme 318 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 904 liter.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Minimalt bagageutrymme under huven (frunk) 7 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt på 1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd–bredd–höjd: 423 x 184/203 (utan och med backspeglar) x 155 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna: nybil två år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance är 617 000 kronor, men den finns ofta till extrapris. Volvo EX30 Single Motor kostar från 429 000 kronor. Ytterligare tillval ökar priset.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög komfort
+ skön att köra
+ tyst, även i högre farter
+ bra snabb- och destinationsladdning
+ hög dragvikt
+ liten klimatpåverkan i tillverkningen
+ utmärkta stolar
+ rymligt bagageutrymme för storleksklassen
+ utmärkt röstkommando
+ bättre funktionalitet i kupéutformningen än i Tesla
+ ”utmärkt och trygg väghållning”
+ precis styrning
+ låg vikt
+ ”våldsam acceleration”
+ utmärkta kameror
+ bra parkeringshjälp
+ ”känns Volvo-solid”
+ värmepump
+ förvärmning av batteriet
+ 360-graderskamera
+ snabb destinationsladdning
+ rimligt snabb snabbladdning

På minussidan:
– litet baksäte
– toppversionen för dyr
– ingen genomlastningslucka
– minimal frunk
– rattens touchknappar fungerar dåligt
– avskalad förarmiljö utan fysiska reglage
– ingen vindrutevisning,(head-up-display)
– bromskraftsåterföring bara via skärm
– svagt enpedalsläge och inget ”segelläge”
– dålig runtomsikt
– ingen krocktest i Euro NCAP
– hög förbrukning
– varken jalusie eller lucka i glastaket
– ladduttaget på vänster bakflygel
– automatlås/öppning så fort man passerar
– inställning av stolar med samma reglage som för andra funktioner
– reglage för fönsterhissar i mittkonsolen, inte i dörrarna
– dyr

Gröna mobilister delar inte ut poäng i sina tester.

Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister 16 september 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo

Artikeln publicerad 19 september 2024