Agneta och jag har börjat upptäcka Stockholms många museer. I dag såg vi Prins Eugens Waldemarsudde på Djurgården, som var en mycket positiv överraskning.
Trots att vi båda är urstockholmare, har vi totalt missat att besöka Waldemarsudde. Vi ger den betyget 5 av 5 möjliga!
Prins Eugen (1865–1947), yngre bror till Gustav V, hade hade ett hem utöver det vanliga, med stor trädgård och mycket att se i en bedårande vacker Stockholmsmiljö, både till lands, sjöss och naturligtvis inomhus med all konst. Museet kallar sig ”Sveriges vackraste konstmuseum”.
Till detta kan vi lägga att så fort vi från Waldemarsudde såg över Saltsjön till Södermalm, såg vi vår Stockholmsbostad på Bondegatan/Gruvbacken!
Det Waldemarsudde framför allt har är en otroligt fin samling konst, med verk av både prins Eugens och många av hans konstnärsvänner. Prinsen byggde ett litet slott för sig själv och sin konst, som stod klart 1905. Ganska snart fick han utvidga med ett konstgalleri (1913), som senare byggdes till (1945).
Ändå rymmer utställningarna i de två husen bara en bråkdel av alla cirka 7 000 verk, som finns på Waldemarsudde. Till museet hör restaurangen Prinsens kök, en så kallad kaffestuga (”Café Ektorpet”), en utmärkt museibutik, skulpturer och blommor i slottsträdgården samt massor av hus för tjänstefolk och det ursprungliga huset — ”Gamla huset” eller ”Gula huset” — där målarprinsen började sin bana.
Till de permanenta utställningarna kommer tillfällig utställningar, som gör att Waldemarsudde är värt ett besök två eller tre gånger per år. Vi såg de nu aktuella utställningarna, som alla var klart sevärda: ”Platsens själ – Prins Eugen och landskapet”, “Ett eget rum – Konstnärsrollen under det sena 1800-talet” med bra kvinnofokus och ”Expedition Konst” med konstnärsbidrag från svenska arktiska och antarktiska forskarresor.
Waldemarsudde var – när det öppnade 1948 som museum, sedan prisen donerat sitt hem till staten – Sveriges tredje största konstmuseum. Bara Nationalmuseum och Göteborgs konstmuseum var större.
Här kommer bilder från Waldemarsudde från utsidan, från rummen i representationsvåningen och enskilda målningar, av prins Eugen och samtida konstnärskollegor: Eugen ”Rökar, oljefabriken”, Eugen ”Kvastmakarbacken”, Eugen ”Molnet”, Eugen ”Det gamla slottet”, Per Hasselberg ”Grodan”, självporträtt ”Jenny Nyström”, Kristian Krohg ”Oda Krohg” och Anders Zorn ”Prinsens mamma, drottning Sophia”.
Text och foto:
Jörgen Bengtson