Xpeng är kinesisk elbilstillverkare att hålla ögonen på. Den floppade totalt med Xpeng P5, men kommen nu igen med en stor och bra suv, Xpeng G9, som finns i tre versioner. Denna artikel handlar om ”mellanversionen”, Xpeng G9 RWD Long Range.
Jag har skrivit sex artiklar om Xpeng på Jörgensval.se: Xpeng P7 bästa elkines? (4 maj 2023), Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).
Xpeng P5 blev totaltflopp. Xpeng P7 i en uppdaterad version fick bättre mottagande. Xpeng G9 får riktigt bra mottagande och försöker etablerade sig i samma segment som premiummärkena Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo.
Xpeng P5 och Xpeng P7 har tydlig inspiration från Tesla Model S. Xpeng G9 är mer att likna vid Tesla Model X eller Tesla Model Y. Xpeng G9 är biltillverkarens flaggskepp i fyrhjulsdrivna versionen, Xpeng G9 AWD Performance, men finns också i två bakhjulsdrivna versioner, Xpeng G9 RWD Long Range och RWD Standard Range.
Dagens industri har testat Xpeng G9 RWD Long Range och ger den gott omdöme, även om den inte får absoluta toppbetyg, utan 19 av 25, med betyget fyra i alla fem kategorier. Det torde ändå placera bilen i kategorin ”bäst-i-test” för stora suvar, även om den fyrhjulsdrivna versionen (Xpeng G9 AWD Performance) ligger bättre till för utmärkelsen. Di:s rubrik sammanfattar vad tidningen tycker om Xpeng G9: ”Xpeng har gjort hemläxan”.
Här är fakta om suven Xpeng G9 RWD Long Range.
√ Bilen har bakhjulsdrift (finns även med bakhjulsdrift med standardräckvidd och fyrhjulsdrift), motor på 313 hästkrafter (fyrhjulsdrift: 550 hästkrafter) och vridmoment på 430 newtonmeter, Nm (fyrhjulsdrift: 717 Nm).
√ Säkerheten är hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men ska klara kraven för högsta betyg.
√ Snabbladdningen är på 300 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 94 kilowattimmar netto och 98 kWh brutto (fyrhjulsdrift: 93 respektive 98). Räckvidden är 57 mil WLTP (fyrhjulsdrift: 52). Förbrukningen är 1,94 kWh per mil (fyrhjulsdrift: 2,13).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,4 sekunder (fyrhjulsdrift: 3,9). Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 660 liter, med nedfällt baksäte 1 576 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 71 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och liten meny framför föraren men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil fem år eller 12 000 mil (sju år eller 16 000 mil för beställningar 2023), vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.
√ Priset för Xpeng G9 RWD Long range från 749 990 kronor (fyrhjulsdrift: från 829 900, bakhjulsdrift normal räckvidd: 699 990). För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Dagens industri nämner tre konkurrenter till Xpeng G9 RWD Long Range: Nio EL7, ”Ny spelare, mer fokus på abonnemang, högre pris”; Tesla Model Y, ”Smart förpackad, snabb och prispressad”; Volvo EX90, ”Kommande 7-sitsigt flaggskepp, till ett pris om en dryg miljon”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G9 RWD Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande supersnabbladdning med 800-voltsystem och 300 kW
+ mycket bra räckvidd
+ bra väghållning
+ god sittkomfort
+ gott om plats
+ gott om utrymme i baksätet
+ stort bagageutrymme
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ påkostad förarmiljö
+ sköna säten med extra stöd för benen som tillval
+ tre skärmar, varav en framför framsätets passagerare
+ snabbt och lättstyrt system via skärm
+ nätuppdatering (OTA)
+ bra styrning
+ mycket bra förarstödssystem
+ mjuk men snabb acceleration
+ omfattande utrustningsnivå utan pristillägg
+ många lyxdetaljer
+ ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ relativt billig
På minussidan:
– vissa brister i programvaran
– ingen luftfjädring som i Xpeng G9 AWD Performance
– flera funktioner som bara finns i Xpeng G9 AWD Performance
Xpeng G9 RWD Long Range får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 19 maj 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 19 maj 2023