Kina är en enorm marknad för elbilar, framför allt inhemskt tillverkade. En bråkdel kommer till Europa. En elbilstillverkare att hålla ögonen på är Zeeker, som har samma ägare som Volvo Cars, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar.
Zeekr är ett nytt företag, grundad 2021. Men Volvo-PV-ägaren Geely är snabb i vändningarna, och nu finns Zeekr på den europeiska marknaden, först med Zeekr 001 och nu med Zeekr X. Den är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30. Inom tre år ska ytterligare sju modeller komma, lovar Zeekr.
Zeekr är kinesiskt och har huvudkontor i Amsterdam. Men det svenska fotavtrycket är rejält: design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Zeeker har samma plattform och teknik, SEA, som kommande Volvo EX30, Volvo EX90 och Polestar 4. Därmed ligger den steget före kusinmodellerna Volvo XC40 och Polestar 2, som båda bygger på kombinationsplattformar.
Svenska Dagbladet har testat Zeekr X Long range RWD, som även finns med fyrhjulsdrift (Privilege), och ger den 30 av 36 poäng. Det nära nog kvalificerar den som ”bäst-i-test”. Bilen får toppbetyg (sex poäng) i kategorin motor/växellåda, näst högsta betyg (fem poäng) i kategorierna miljö, köregenskaper, säkerhet och helhet samt medelbetyg (fyra poäng) i ekonomi. Zeekr X kommer i november 2023 på den svenska marknaden.
SvD ser det höga priset som ett problem, med Tesla Model Y och Volvo EX30 som i olika avseenden ger mer valuta för pengarna. SvD summerar ändå Zeekr X som ”kinesisk allroundbil med extra allt”. Men SvD tvivlar på framgång, eftersom enda kinesiska elbilar som varit framgångsrika i Sverige, MG och BYD, har haft konkurrenskraftiga priser.
Jag har skrivit två artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se: Zeekr 001 Privilege bra val (31 juli 2023) och Zeeker 001 stark kines (22 juli 2023).
Här är fakta om Zeekr X Long range RWD.
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 272 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 343 newtonmeter (Nm),
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, men bilen är inte testad i Euro NCAP, där dock allt annat än högsta betyg (fem poäng) vore förvånande.
√ Snabbladdningen är 150 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar (kWh) brutto och 64 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 44,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 855 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 362 liter, med nedfällda baksäten 1 182 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har litet bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil plus ytterligare fem år/10 0000 mil om bilen är servad enligt plan, vagnskada oklar, rostskydd tolv år, lack fyra år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Zeekr X Long range RWD är 550 000 kronor, fyrhjulsdrivna Zeekr X Long range AWD (Privilege) är 595 000 kronor. Det mesta ingår i respektive modell.
Svenska Dagbladet nämner två specifika konkurrenter till Zeekr X Long range RWD: Tesla Model Y för 547 000 kronor och Volvo EX30 för 429 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr X Long range RWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tillräckligt bra acceleration och högt vridmoment
+ enpedalsläge
+ fem års nybilsgaranti plus möjlighet till ytterligare fem år
+ mycket hög utrustningsnivå med glastak, tvåzonsklimatanläggning och sätesvärme
+ god räckvidd
+ bakhjulsdrivna versionen bättre än fyrhjulsdrivna
+ bekväm
+ rymlig kupé
+ långfärdskomfort
+ smidig och lättkörd
+ fina materialval i flera färger
+ hög tekniknivå
+ ”i standardutrustningen ingår allt”
+ fiffiga krokar och roliga fack, bland annat för mobilen i mittkonsolen
+ bra körupplevelse
På minussidan:
– dyr, även i instegsversionen
– hög leasingkostnad
– dyr tilläggsutrustning
– ”sprudlar inte av känslor”
– fick inte möjlighet att testa självkörningsfunktionerna
– litet bagageutrymme
– svårt att navigera på småstilta skärmen
– ingen låsknapp till dörrarna, utan manövrering via skärm
– otydligt hur ”dörrhandtagen” fungerar
– för mjuk fjädring, som dock ska stramas åt före lansering
Zeekr X Long range RWD får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 21 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr
Artikeln publicerad 21 oktober 2023