Nio ET5 Touring bra men dyr

Nio är ett spännande kinesiskt elbilsföretag med många innovativa grepp. Den tar sikte på Tesla och europeiska premiummärken. Senaste tillskottet är kombin Nio ET5 Touring.

Nio skiljer sig på flera punkter från andra biltillverkare: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på under fem minuter på särskilda batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batterier (batterier finns på 75 kWh, 100 kWh och snart 150 kWh), snabb produktutveckling (18 månader för Nio ET5 Touring) samt en miljö med Niohus (visningsrum, kafé, barnpassning, bilhantering med mera) och varor som lockar till mer än bilköp.

Med den nya modellen har Nio fyra modeller i Sverige – kombin Nio ET5 Touring, sedanerna Nio ET5 och Nio ET7 samt suven Nio EL7. Flera utöver dessa är på gång. Nio kommer snart med två billigare undermärken, Alpes och Firefly. Alla bilar är byggda på ren elbilsplattform.

I Sverige har Nio batteribytesstationer på snart åtta platser: Varberg, Mantorp, Kungälv, Mariestad, Enköping, Stockholm, Arlandastad (under 2023) och Malmö (byggstart september). Globalt har Nio över 1 700 batteribytesstationer, varav de allra flesta i Kina. Det går också att supersnabbladda på dessa stationer. Nya stationer erbjuder en snabbladdning på upp till 500 kW, vilket är högre än gällande CCS-standard på strax över 350 kW, även om dagens Nio bara tar emot 130 kW. Kostnaden för batteribyten ska motsvara den för snabbladdning.

Svenska Dagbladet har testat Nio ET5 Touring och gör tummen upp, men ger den inte högsta betyg. Den får bara full pott (sex poäng) i kategorin säkerhet, näst högsta betyg (fem poäng) i motor/växellåda, miljö och helhet, mellanbetyg (fyra poäng) i köregenskaper och lägsta betyg (tre poäng) i ekonomi.

SvD summerar: ”Flera värden växer fram efter en tid bakom ratten. Den är trivsam och att resa långt med batteribyten är faktiskt mindre stressande (om man inte bor norrut) än att leta laddstolpar.”

Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET7 utmanar Tesla S (12 augusti 2023), Nio ET5 bra med dyr (1 juli 2023), Nio ET5 bra men dyr elbil (20 maj 2023), Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Här är fakta om Nio ET5 Touring.

√ Bilen är en kombi.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 489 hästkrafter (hk), är framhjulsdriven när fyrhjulsdriften inte används samt har vridmoment på 700 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 130 eller 140 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 75/100 kilowattimmar (kWh) brutto och 70,5/90,3 kWh netto.

√ Förbrukningen är 2,13 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 45,6 mil (75 kWh) respektive 59 mil (100 kWh) WLTP

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 335 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 492 liter, med nedfällda baksäten 1 300. Bilen har utrymme under durken på 42 liter. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 400 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada noll år, rostskydd oklart, lack oklart, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil, vid batterihyra är man alltid garanterad ett fräscht batteri.

√ Grundpriset för Nio ET5 Touring är 576 000 kronor. Sedan tillkommer antingen batteriköp för 130 000 kronor (75 kWh) eller 240 000 kronor (100 kWh) alternativt batterihyra per månad för 1 800 kronor (75 kWh) eller 3 000 kronor (100 kWh). Det finns tillbehör, som ökar priset.

SvD nämner två specifika konkurrenter: Porsche Taycan Sport Turismo för 1 080 000 kronor och MG 5 för 495 000 kronor. Men tidningen pekar också på konkurrenterna Audi A6 Avant, BMW i5 och Tesla Model 3.

På plussidan:
+ snabb acceleration
+ bra inställningsmöjligheter
+ ”marknadens snyggaste växelspak”
+ batteribyten som möjliggör byte mellan större och mindre batterier samt mycket snabb ”laddning”
+ textilier från återvunna petflaskor
+ ”fin, trygg och stabil väghållning”
+ god komfort
+ tyst
+ mycket hög säkerhet med bland annat lidar (ljusradar)
+ ”stilfull, påkostad och trivsam kupé”
+ snygg form
+ tredelat baksäte
+ praktiska finesser i bagageutrymmet som lastögla och löstagbar ficklampa med rött varselljus
+ panoramaglastak som går att dimma
+ relativt bra röststyrning men inte lika bra som Volvo och Tesla
+ hög takhöjd i baksätet
+ välbyggd
+ hög utrustningsnivå
+ ”bra balans mellan minimalism och funktionalism”

På minussidan:
– ingen fyrhjulsstyrning
– sämre fjädring än i tyska premiumbilar
– dålig bakåtsikt
– långsam snabbladdning
– dålig lastförmåga
– trångt baksäte med lång person i framsäte

Svenska Dagbladet ger Nio ET5 Touring 28 av 36 poäng i tester.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 28 oktober 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Artikeln publicerad 28 oktober 2023