Jag skriver inte om elbilar, som kostar mer än 549 999 kronor. Men det finns undantag, Zeekr 7X är ett sådan, som slår alla i snabbladdning och många i utrustning.

Zeekr 7X tillhör inte de uttryckliga undantagen, som jag ändå skriver om, främst små transportbilar (skåpbilar, flakbilar, lätta lastbilar och pickuper), bilar med tre sätesrader och andra specialbilar. Men Zeekr 7X är värd att att hålla ögonen på: den laddar nämligen snabbare än någon annan serietillverkad bil på den europeiska marknaden, cirka 15 minuter från 10–80 procent med stora batteriet.

Zeekr 7X är direkt konkurrent till kusinen Volvo. Den bygger på samma elbilsplattform, SEA, som Zeekr 01, Polestar 4 och Volvo EX30. Den har samma ägare, Geely, som Polestar och Volvo. Den delar också plattform med Lotus och Smart. Inom Geely är varumärkeshierarkin i fallande ordning: Zeekr, Volvo och Lynk.

Zeekr 7 X är den åttonde modellen på cirka fyra år, den tredje modellen i Europa efter Zeekr X och Zeeker 001. Modellbeteckningen är det nog ingen som hänger med i.

Zeekr 7X senare finns i tre versioner i Sverige: Premium RWD (bakhjulsdrift och batteri på 75 kWh), Long Range RWD (bakhjulsdrift och batteri på 100 kWh) samt Performance AWD (fyrhjulsdrift och batteri på 100 kWh). Till detta kommer olika utrustningspaket, där Privilege är högsta paketet. Denna artikeln handlar om Zeekr 7X Performance Privilege AWD, även om Högsta Växeln – som testat bilen – också kört en ”kortare runda i instegsmodellen Long Range RWD”.

Zeekr 7X är byggd i Kina och ägd av kinesiska Geely, men bolaget betonar sitt europeiska arv i allmänhet och svenska i synnerhet: huvudkontoret är i Amsterdam, medan design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.

Det märkliga namnet ”Zeekr” förklara bolaget enligt följande: ”Ze” står för zero, alltså noll och en ny startpunkt; ”e” står för ”utveckling av den elektriska eran”; ”kr” står för krypton, en ädelgas ”som lyser upp mörkret”.

Högsta Växeln har testat Zeekr 7X Performance Privilege AWD. Den ger bilen medelmåttigt betyg. Den får 3 av 5 poäng, där sajten delar ut betyg i halvsteg men inte i olika kategorier. Högsta Växeln summerar i rubriken: ”… en framtida storsäljare?”

Dagens industri testade bilen i samma veva och gav den toppbetyg, 21 av 25 poäng. Högsta Växelns betyg blir motsvarande 15 av 25 poäng.

Jag har skrivit sex artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Zeekr 7X laddar på en kvart (240419).

Många kallar sina bilar suv. Zeekr 7X AWD uppfyller suv-kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög markfrigång (172–217 millimeter), dragkrok med rimligt hög dragvikt (2 000 kilogram), rejält bagageutrymme och plats för fem personer.

Garantier: nybil fem år eller 10 000 mil med möjlighet till förlängning till totalt tio år och 20 000 mil om den servas enligt Zeekrs serviceplan, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

Pris för Zeekr 7X Premium RWD från 579 000 kronor, Long Range RWD från 629 000 kronor och Performance AWD från 689 000 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.

Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Zeekr 7X Performance AWD. Jag skulle utse följande till huvudkonkurrenter: Audi Q6 E-tron, Polestar 4 och Tesla Model Y.

Jag saknar ytterst lite i Zeekr 7X Performance AWD och Zeekr 7X Long Range RWD: högre maxlast, plug & charge och/eller autocharge, buggfixar i mjukvaran samt dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G).

I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 7X Performance Privilege AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ prisvärd
+ världens snabbast laddade elbil
+ rymlig
+ ”tydligt teknikfokus”
+ stor skärm
+ hög kvalitet
+ alla ytor upplevs som premium
+ bra baksäte med bra lårstöd och högt i tak
+ luftfjädring, bilen gungar mycket

På minussidan:
– buggar och ett onödigt komplext infotainmentsystem
– bristfälliga översättningar
– går inte att öppna dörrarna med handtagen
– fjädringen hänger inte med på ojämna vägar
– dålig kalibrering, ”bilens olika komponenter arbetar utan kontakt med varandra”
– halvautonoma farthållaren (G-Pilot) fungerar inte

Zeekr 7X Performance Privilege AWD får 3 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Zeekr 7X AWD håller inte måttet!

Testet publicerades på sajten Högsta växeln 15 april 2025.

Foto: Jörgen Bengtson