Fiat kommer sent omsider med elektriska småbilar. Först kom legendariska Fiat 500 som elbil (500e). Sedan kom Fiat 600e, som är större och ger mer, och Fiat Grande Panda.
Fiat 600e har yttre likheter med den klassiska bensinversionen 600, som såldes i 2,7 miljoner exemplar 1955–1969. År 2023 kom Fiat 600 tillbaka, nu som elbil med tillägget ”e”.
Fiat 600e finns i en version. Den har två utrustningsnivåer, basversionen Red och premiumversionen La Prima. Den här artikeln handlar om Fiat 600e La Prima.
Fiat 600e bygger på Stellantis nya elbilsplattform, Common Modular Platform i versionen e‑CMP2. Följande bilar använder samma plattform: Alfa Romeo Junior, Citroën ë‑C4, Citroën ë‑C4 X , DS 3 Crossback E‑Tense, Jeep Avenger EV, Opel Corsa‑e, Opel Mokka‑e, Peugeot e‑208 och Peugeot e e‑2008.
Fiat 600e byggs på Stellantisfabriken i Tychy, Polen.
Vi har haft nio artiklar om Fiats elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar var Fiat Grande Panda hyggligt val (250426).
Teknikens Värld har testat Fiat 600e La Prima, men ger inget betyg. Vi tolkar omdömet som ett försiktigt ”tummen upp” och godkänt.
Teknikens Värld summerar i rubriken, “Gatlopp med charmtroll”, där bilen möter Mini Cooper i en duell. I testet utser Teknikens Värld Fiat 600e La Prima till vinnare: ”Med förnuft, charm och användarvänlighet vinner den över Mini Cooper E.”
Fias 600e är en liten halvkombi och ingen suv. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift och möjlighet till dragkrok. Den uppfyller suv-kraven på plats för fem personer, relativt stort bagageutrymme för storleken och hög markfrigång (200 millimeter).
Dagens Nyheter har testat Fiat 600e La prima, som vi skrev om i artikeln Fiat 600e ganska bra elbil (231209), där den fick 17 av 25 poäng i testet. Då var gissningen att priset för Fiat 600e La prima skulle bli cirka 450 000 kronor – det blev betydligt lägre, 369 900 kronor.
Här är fakta om Fiat 600e La Prima:
√ Liten halvkombi/suv/crossover, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 156 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 260 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 54 kilowattimmar, kWh, och netto 51 kWh.
√ Blandad körning 1,52 kWh per mil WLTP.√ Räckvidd 40,6 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 kilometer km/t cirka 9 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 520 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 505 kg.
√ Bakre lastutrymme 360 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 231 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 417 x 178 x 152 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: tre år oberoende av körsträcka.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Fiat 600e Red är från 329 900 kronor och för Fiat 600e La Prima från 369 900 kronor. Olika tillval gör utrustningsnivåerna dyrare.
Teknikens Värld nämner en specifik konkurrent till Fiat 600e La Prima, som den också möter i duellen, Mini Cooper E.
Till konkurrenterna hör rimligen också: Cupra Born, Jeep Avenger, Kia EV3, MG4, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och Volkswagen ID.3.

Jag saknar en del på Fiat 600e La Prima: lastutrymme under huven (frunk), snabbare snabbladdning, förvärmning av batteriet, ström från bilen/batteribank (V2L), nätuppdatering (OTA) samt möjlighet till dragkrok och taklast.
I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat 600e La Prima som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ relativt billig
+ ”uppfyller alla grundkraven man kan ställa på en vardagsbil”
+ förnuftig och charmig
+ ”lättkörd och trevlig”
+ befriande ren instrumentering
+ funktionell och bra inredning
+ mycket förvaring
+ användarvänlig
+ stolar med elinställning
+ acceptabelt baksäte
+ relativt rymligt bagageutrymme
+ kanske tillräckligt snabb snabbladdning
+ utrymme under lastgolvet
+ snygga fälgar
+ ett usb-c-uttag
+ pigg och mjuk acceleration
+ bra stadsbil
+ fyra dörrar
På minussidan:
– artificiell, ”svampig” styrning
– relativt liten skärm och utan lyster
– billigt materiel
– trångt för tre i baksätet
– tre körlägen där ”sport” inte är sportigt
– ingen plats för mobil
– dålig bromsförmåga
Fiat 600e La Prima får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 14, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Fiat
Artikeln publicerad 2 juli 2025