Toyota är världens största biltillverkare – men sent ute med elbilar. Första elbilen på den svenska marknaden, Toyota bz4X, fick ljumt mottagande. Nu kommer eldrivna Toyota Urban Cruiser. Återstår att se om den går bättre.

Toyota hade kunnat vara ett ledande elbilsmärke. Bolaget investerade tidigt i Tesla, hade en första elbil för USA-marknaden – RAV4 – baserad på Teslas teknik och var pionjär med hybridteknik på bilen Toyota Prius 1997. Toyota drog sig tidigt ur samarbetet med Tesla, vilket bolaget rimligen ångrar i dag.

Toyota Urban Cruiser EV är byggd på en ren elbilsplattform, Heartect‑e, som den delar med Suzuki. Enligt Teknikens Värld har Toyota inte ändrat mycket från Suzuki e-Vitara mer än logga och namn.

Tillverkningen sker vid Suzuki Motor Gujarat i Ahmedabad, Gujarat, Indien.

Toyota Urban Cruiser EV finns i tre versioner: Toyota Urban Cruiser med batteri på 49 kilowattimmar (kWh) och framhjulsdrift (FWD), 61 kWh och framhjulsdrift (FWD) samt 61 kWh och fyrhjulsdrift (AWD). Utrustningsnivåerna är Icon, Design och Excel, åtminstone i Storbritannien. Det är oklart vilka versioner och utrustningsnivåer som kommer till Sverige. Den här artikeln handlar om Toyota Urban Cruiser 61 kWh AWD, oklart med vilken utrustningsnivå.

Bilen ska lanseras i Sverige före årets slut och finns sannolikt för leverans i början av 2026.

Vi har skrivit tre artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Körglad Toyota med räckvidd (220326).

Teknikens Värld har testat en ”tidig prototyp” av Toyota Urban Cruiser EV i vad tidningen kallar ”Provkörd”, där tidningen inte delar ut betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som godkänt, men med reservation för pris och versioner.

Teknikens Värld sammanfattar sin uppfattning om bilen i rubriken, ”Tvillingen Toyota delar bil med Suzuki och skäms inte för det”.

Enligt Toyota är Toyota Urban Cruise EV en suv. Det stämmer på den testade bilen. Den har fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer och markfrigång på 180 millimeter men saknar rejäl dragvikt (minst 1 500 kilogram) och stort bagageutrymme.

Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri tio år eller 100 000 mil.

Pris för Toyota Urban Cruiser EV är inte klart men gissningsvis kommer Toyota Urban Cruiser 49 kWh FWD att kosta från cirka 420 000 kronor, Toyota Urban Cruiser 61 kWh FWD att kosta från cirka 460 000 kronor samt Toyota Urban Cruiser 61 kWh AWD att kosta från cirka 510 000 kronor. Olika utrustningsnivåer höjer priset rejält.

Jag saknar åtskilligt på Toyota Urban Cruiser AWD 61 kWh: ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, bättre räckvidd, främre lastutrymme (frunk) och högre dragvikt.

Teknikens Värld nämner två specifika konkurrenter till Toyota Urban Cruiser AWD 61 kWh: Škoda Elroq 50, ”Finns med olika batteripaket och numera även som fyrhjulsdriven, vilket då blir klart dyrare – från 618 500 kronor. Snabbare laddning, längre räckvidd och aningen större kupé. Intressant prisbild om du lyckas välja rätt utrustning. Pris: från 424 900 kronor”; Suzuki e-Vitara 61 kWh AWD, ”Det är klart att syskonet kommer att bli den tuffaste konkurrenten. Speciellt som det troligen blir så att Suzuki ligger aningen lägre i pris. Nu ser också Suzuki ut att få ett försprång på den svenska marknaden med säljstart redan i sommar. Pris: ej klart.”

Till konkurrenterna hör rimligen också: Audi Q4 e‑tron, Cupra Born, Ford Puma Gen‑E, Hyundai Inster, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger, Kia EV3, Kia EV5, Kia EV6, MG4, Renault Mégane E-Tech, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.4/5.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota Urban Cruiser AWD 61 kWh, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra batterigaranti: tio år eller 100 000 mil
+ bra terrängegenskaper och fyrhjulsdrift
+ bra körställning och lätt att ändra
+ skjutbart baksäte med stolar som kan fällas individuellt
+ bra laddmöjligheter men inte 230 Volt (V2L)
+ bra bil för den som vill gå från bensin, diesel eller laddhybrid
+ energieffektiv
+ godtagbar räckvidd
+ stads- eller förortsbil
+ enkel att köra
+ enkel och tydlig instrumentering
+ bra avvägning mellan fysiska reglage och pekskärm
+ skärm framför ratten
+ skärmarna kan skärddarsys
+ bra bromsar
+ bra filkörningsassistent

På minussidan:
– sen svensk lansering
– långsam snabbladdning
– vindbrus i högre hastigheter

Toyota Urban Cruiser AWD 61 kWh får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på Godkänt för Toyota Urban Cruiser AWD.

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 15, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Toyota