Aiways är ett av många kinesiska bilmärken att hålla koll på. Nu kommer bolaget med sin andra elbil, Aiways U6, som har styrkor men nästan lika många brister som den tidigare modellen, U5.
Aiways är ett nytt bilmärke. Bolagets första elbil, U5, kom på rekordkort tid. Aiways har rejäl uppbackning i form av delägarna batterijätten CATL och taxiappen Didi (Kinas Uber); den bygger på renodlad elbilsplattform, More Adaptable Structure (MAS). Mot den bakgrunden framstår Aiways som en farlig utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare.
Men den är nog ingen större fara, för bristerna i både Aiways U6 och Aiways U5 är tydliga. Dagens Nyheter har testat båda bilarna och gör i senaste testet tummen ner för Aiways U6, som får 17 poäng mot 15 för syskonet Aiways U5. Aiways U6 får inte full pott på något delmoment. DN skriver avslutningsvis ”att en ny modell från ett nytt märke måste övertyga mer för att det ska fastna på marknaden”.
Aiways kallar modellen U6 för suv, men den har ingen fyrhjulsdrift, ingen möjlighet till dragkrok och ingen motorstyrka som man förväntar sig av en el-suv.
Jag har tidigare skrivit fem artiklar om Aiways på Jörgensval.se: Aiways U5 medioker (28 januari 2023), Aiways levererar inte om U5 (11 december 2022), Stressat fram Aiways om U5 (29 mars 2022), Aiways U5 med brister (27 februari 2022) och Aiways nytt elbilsmärke om U5 (30 januari 2022).
Priset för Aiways U6 är från 549 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar Aiways U6 med? DN nämner inga uttryckliga bilar mer än möjligen Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2.
I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U6, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..
På plussidan:
+ välutrustad i grundversion med bland annat elbaklucka, glastak och säkerhetssystem
+ låg vikt
+ bra 360-graderskamera
+ rymligt baksäte
+ tvådelat ryggstöd i baksäte
+ tyst
+ komfortabel
+ bra fjädring
+ snål eldrift
+ bra destinationsladdning (11 kW)
+ bra växelväljare
På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning (90 kW)
– osäkert andrahandsvärde
– litet och trångt bagageutrymme
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– ingen dragkrok
– klimatinställning enbart via skärm
– ingen genomlastningslucka
– minimal bakåtsikt
– röststyrning på kinesiska
– inget navigationssystem
– fjädringen hanterar smågropar dåligt
– brister i säkerhet
Aiways U6 får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 maj 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Läs hela artikeln på Aiways U6 håller inte måttet!