Alpine är föga känt bilmärke i Sverige, som Renault först tog över ägandet av och sedan märket. Nu kommer Alpine som elbil, Alpine A290. Dock är varken pris eller tillgänglighet klara i Sverige.
Alpine är ett franskt sportbilsmärke, grundat 1955. År 1973 tog Renault över ägandet. Vid samma tid blev Alpine känt för sina stora framgångar i rally med modellen Alpine A110, som bland annat vann Monte Carlo-rallyt 1971 med Ove ”Påven” Andersson bakom ratten. Sista Alpine-modellen, Alpine A610, tillverkades 1995. Därefter tog Renault över även som märke. År 2017 kom Alpine tillbaka som eget märke under namnet Alpine A110, och nu kommer första elversionen, Alpine A290.
Webbplatsen Högsta Växeln har testat Alpine A290 GTS. Den är en upphottad version av Renault 5 E-Tech.
Alpine A290 GTS bygger på Renaults elbilsplattform AmpR Small. Den är samma som för Renault 5 E-Tech och kommande Nissan Micra. Bygget sker på Renaults fabrik i franska Douai.
Alpine A290 i finns i fyra versioner, Alpine A290 GT och Alpine A290 GT Premium med 180 hästkrafter samt Alpine A290 GT Performance och Alpine A290 GTS med 220 hästkrafter. Denna artikel handlar om Alpine A290 GTS.
Alpine A290 GTS är sportbil och ingen suv, som många bilmärken är eller försöker vara.
Högsta Växeln ger Alpine A290 GTS fyra av fem poäng, där webbplasen delar ut halvpoäng. Betyget blir rimligen ett tummen upp för bilen. Högsta Växeln ger inga delbetyg.
Högsta Växeln sammanfattar sin syn på Alpine A290 GTS i summeringen: ”Alpine A290 är en charmig och skojfrisk halvkombi som hämtar inspiration från dåtiden.”
Vi har tidigare inte skrivit något om Alpine, men väl 15 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault 5 E-Tech bra men brister (19 oktober 2024).
Här är fakta om Alpine A290 GTS:
√ Liten halvkombi och sportbil.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 220 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Ej testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 33 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge på gång, inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 55 kilowattimmar, kWh, brutto och 52 kWh netto.
√ Blandad körning 1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 36,4 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 6,4 sekunder.
√ Tomvikt 1 479 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 446 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 326 liter.
√ Går inte att fälla ner baksätena.
√ Oklart om det finns lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kilogram.
√ Ingen taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 400 x 182 x 152 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering av karta (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Oklart om vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt oklart om batteri.
√ Priset för Alpine A290 GTS är inte klart i Sverige, men en prisindikation är att den i Frankrike kostar från 44 000 euro, motsvarande 510 000 kronor. Priset för instegsversionen Alpine A290 GT är från 38 700 euro, motsvarande 450 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Alpine A290 GTS. Men webbplatsen nämner Mini JCW Cooper, Abarth 500e och Hyundai Ioniq 5 N, som försöker ”konvertera elektroner till körglädje, med varierad framgång”.
Jag saknar en hel del på Alpine A290 GTS: främre lastutrymme (frunk) för åtminstone laddkablar, snabbare snabbladdning, plug & charge och/eller autocharge, dragvikt på mer än 500 kilogram och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Alpine A290 GTS, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra helelektrisk bottenplatta
+ mycket bra körupplevelse
+ ”ruggigt charmigt yttre”
+ ström från bilen/batteribank (V2L)
+ dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G)
+ bra framstolar
+ reglage som är lättmanövrerade
+ tyst kupé
+ relativt komfortabel kupé
+ välbalanserat chassi, tar kurvor bra
+ rattvred för bromskraftsåtervinning
+ rattknapp för olika körlägen
+ bra bromsar
På minussidan:
– litet baksäte, men rymligt för sin storlek
– liten bagageutrymme, men rymligt för sin storlek
– dålig styrkänsla
– meningslös knapp för sportläge
– dåligt utformad ratt
Alpine A290 GTS får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på webbplatsen för Högsta växeln 19 november 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Alpine
Artikeln publicerad 19 november 2024