Audi e-tron var den första elbilsutmanaren till Tesla i premium- och suv-segmentet. Audi hade fördelar, men till nackdelarna hörde bland annat kort räckvidd och hög förbrukning. Nu har Audi kommit med nya modeller av e-tron, som ger e-tron ett lyft – och ny beteckning, Q8.
När Audi e-tron kom 2018 gjorde den succé: den såg inte ut som en elbils-suv och fick trogna Audi-kunder att känna igen sig. När den nu kommer i en uppdaterad version, är det i tre modeller: Audi Q8 50 e-tron, Audi Q8 55 e-tron och Audi SQ8 e-tron. Sammantager är det ett lyft för Audi, med bland annat längre räckvidd och lägre förbrukning. Liksom tidigare har Audi hög och jämn laddkurva, med över 100 kilowatt (kW) vid över 80 procent laddning.
Dagens PS Högsta växeln har testat de tre modellerna, gör tuppen upp och ger den näst högsta betyg. Omdömet är: ”Som helhet är Audi Q8 e-tron en väldigt kompetent och välrundad vagn. Den är bekväm, praktisk och lyxig, och erbjuder nu också en riktigt god räckvidd.” Betyget är så nära bäst-i-test man kan komma.
Här är lite fakta om Audi Q8 e-tron med skillnaderna mellan Audi Q8 50 e-tron, Audi Q8 55 e-tron, och Audi SQ8 e-tron, alla i versionen för suv, finns även med så kallad sportback-kaross.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 335/402/503 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 150/170/170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW.
Batteriets storlek är 89/106/106 kilowattimmar netto och 95/114/114 kWh brutto. Räckvidden är 49,1/58,2/49,4 mil (WLTP). Förbrukningen är drygt 2 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,0/5,6/4,5 sekunder och toppfarten 200/200/210 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är cirka 569 liter, med nedfällda baksäten cirka 1 260 liter. Bilen har bagageutrymme fram (frunk) på 62 liter.
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 800 kilogram, och taklast på 75 kilogram.
Audi Q8 e-tron har många förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent och filkörningssystem.
Priset för Audi Q8 e-tron är från 799 900 kronor för 50 e-tron, 894 400 kronor för 55 e-tron och 1 013 300 kronor för SQ8 e-tron. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.
Dagens PS Högsta växeln nämner inte några specifika konkurrenter till Audi Q8 e-tron.
I sammanställningen nedan utgår jag från Audi SQ8 e-tron med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, även om testaren också provkör 50- och 55-modellerna, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bekväm och lyxig
+ fina köregenskaper
+ bättre vägegenskaper, framför allt i Audi SQ8 e-tron
+ snabb och precis styrning
+ fräsch och modern
+ lyxig interiör
+ bra byggkvalitet
+ finns som suv- och sportbackkarross
+ lång räckvidd
+ kvick och kompetent körupplevelse
+ ”accelerationen är fullt tillräcklig”
+ bra bromsar
+ bra luftfjädring
På minussidan:
– digitala backspeglarna är inte lika bra som fysiska
– dålig övergång mellan regenerativa och riktiga bromsar
– något känslokall körupplevelse
Audi Q8 e-tron får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns webbplats 19 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Audi
Artikeln publicerad 20 december 2022